Actueel

Autoruiten krabben, het is weer zover

Krrrrabben (foto: Joyce Derksen)

De afgelopen dagen was het in delen van het land aangenaam en lenteachtig weer. Toch startten deze dagen koud en regelmatig zat er een dun laagje ijs op de autoruiten. Het is inmiddels overal in Nederland kouder geworden en dat lenteachtige weer komt op korte termijn niet terug. De kans op een laagje ijs op de autoruiten daarentegen blijft. 

Wanneer ontstaat een ijslaagje op je autoruit?
Er zijn verschillende oorzaken waardoor zich een ijslaag kan vormen op de autoruit. Een voorbeeld is natuurlijk wanneer er winterse neerslag valt en de luchttemperatuur rond of onder het vriespunt ligt. Een andere situatie is als het regent en de luchttemperatuur dichtbij of onder nul ligt. IJzel is daar ook een goed voorbeeld van. Maar de meest voorkomende is wel de ijsvorming door condensatie.

Helder_ijs_03.jpg
Wanneer het regent of IJzelt en de temperatuur van de auto(ruit) ligt onder nul ontstaat een harde heldere ijslaag.

Uitstraling
's Nachts koelt het doorgaans af, maar de mate van afkoeling hangt af wolken. Is het 's nachts bewolkt wordt de afkoeling flink geremd. Dit proces beschrijven onder andere in deze blog. Is het echter helder, dan kan het aardoppervlak maximaal uitstralen en afkoelen. De lucht daarboven koelt vervolgens ook af.

Nachtelijke afkoeling - WEER_3.jpgBewolking remt de afkoeling 's nachts, maar bij helder en rustig weer kan het maximaal uitstralen (dus maximaal afkoelen).

De nachtelijke afkoeling van lucht is dus het gevolg van de afkoeling van het aardoppervlak. Niet alleen het aardoppervlak, maar ook voorwerpen zoals tuinstoelen en auto's stralen uit en koelen af. De uitstraling van warmte, oftewel de afkoeling, begint dus bij de bodem en pas later koelt het op neushoogte af. Dus kan het ook zijn dat de temperatuur (waargenomen op anderhalve meter) boven het vriespunt ligt, maar aan de grond en op andere voorwerpen ligt de temperatuur al onder nul. Daardoor kan er een laagje ijs op je autoruit verschijnen, terwijl de luchttemperatuur nog -2 graden bedraagt.

Afkoeling_v2_03.jpg

Waar komt dat ijs vandaan?
Okay, de temperatuur van een autoruit kan dus onder nul liggen, terwijl de luchttemperatuur er nog boven ligt. Maar waar komt het ijs vandaan? om dit te illustreren gaan we eerst even de warmte in. Denk even aan een heerlijke warme zomerse dag... Je schenkt een frisdrank of biertje in je glas. Aan de buitenkant is het glas eerst nog droog, maar langzamerhand wordt het toch nat. Dat is precies hetzelfde proces dat ervoor zorgt dat op je autoruiten ook een vochtlaagje beslaat tijdens koude, droge nachten. We noemen dit proces condensatie. Lucht bevat waterdamp. Als de lucht van warm naar koud gaat, verandert de waterdamp van fase en vormen zich waterdruppels. Het dunne laagje lucht rondom het glas koelt dusdanig af dat condensatie optreedt. Dit gebeurt ook bij de autoruit. Als condensatie optreedt en de druppels in aanraking komen met het koude oppervlak (met een temperatuur onder het vriespunt), bevriest het vocht meteen. Met als gevolg een ijslaag op je autoruit.
Omdat autoruiten en -daken geen warmtebuffer hebben koelen ze snel af en daarom zie je deze oppervlakken als eerste bevriezen.

condensatie.png
Voorbeeld van condensatie op je glas op die warme zomerdag.

Tips voor het ijsvrij maken of houden van je autoruit
heb je niet de luxe van een carport, garage of standkachel dan volgen hier een aantal tips om je autoruiten ijsvrij te maken en te houden. Zo maak je je ramen ijsvrij:

- Krab het ijs van je ruiten met een ruitenkrabber of gebruik een ontdooispray

- Zet de ruitenkrabber schuin tegen de ruit: zo krijg je het ijs het makkelijkste weg

- Krab kort je achterruit, ook al heeft je auto achterruitverwarming. Zo heb je direct bij vertrek al zicht op het verkeer achter je

- Wrijf met een doek of zeem de binnenkant van de ruiten schoon

Voorkomen is beter dan genezen

- Schakel voor het verlaten van de auto je ruitenwissers uit; zo voorkom je schade doordat ze de volgende ochtend aan gaan terwijl de ruitenwisserrubbers zitten vastgevroren

- Dek je voor- en achterruit af met een anti-ijsdeken, stuk karton of een mat; de volgende ochtend hoef je niet te krabben

- Schakel de motor pas in nadat je je ruiten ijsvrij hebt gemaakt; de ventilatie blaast pas warme lucht bij een warme motor. Bovendien verbruikt een koude motor extra brandstof

- Gooi geen heet water over je voorruit; het raam kan door het plotselinge temperatuurverschil barsten of breken

Krabben maar! (foto: John Dalhuijsen)
Krabben maar! (foto: John Dalhuijsen)

Klaar voor de krab!
De komende dagen is het droog en rustig weer. Komende nacht klaart het vanuit het noorden op en gaat het op veel plaatsen licht vriezen. Reken er maar op dat menig autoruit morgenochtend voorzien is van ijs. Ook in het weekend verlopen de nachten koud is er sprake van lichte tot matige vorst. In het oosten zou het maar zo eens 6 graden kunnen vriezen! Leg dus de ijskrabber of het anti-ijsdekentje alvast maar klaar!

Meer over het krabben van je autoruit in deze video van weerman Maurice Middendorp:

 

(tips via ANWB)


04-03-2021 om 14:15 door William Huizinga

Een moment geduld aub...
Een moment geduld aub...