Over Buienradar

Veelgestelde vragen (Apps)

1.  Ik heb een vraag over de radar

1.1 Waarom komen de 2- en de 3-uursradar niet overeen met de 24-uursradar?

Het klopt inderdaad dat de 24-uurs radar gebruik maakt van andere weermodellen dan de 2-uursradar. Hierdoor kunnen er soms afwijkingen ontstaan. De accuraatheid van de 2-uurs radar is over het algemeen hoger dan die van de 24-uursradar.

1.2 Waarom komt de neerslag in de lijst niet overeen met de neerslag in de radar?

Het klopt inderdaad dat het overzicht gebruik maakt van andere weermodellen dan de radar. Hierdoor kunnen er soms afwijkingen ontstaan. De accuraatheid van de radar is over het algemeen hoger dan die van het overzicht.

Op dit moment zijn wij druk bezig om de lijstdata nog verder te verbeteren, zodat deze nog meer overeen komt.

1.3 Het regent, maar ik zie de regen niet op de radar.

De hebben in dit geval waarschijnlijk moeite om de fijne regendruppels waar te nemen of de fijne regen onder de radarbundels. Je kunt in dergelijke situaties beter de Motregenradar gebruiken.

Je kunt deze vinden door in de radar (op de Vandaag pagina als je uit het onderste menu komt) linksonder te klikken (de eerste keer staat daar 'Kies kaarten/radars na het eerste gebruik zie je hier de naam van de actieve radar staan). Dan kom je in een menu waar je alle beschikbare kaarten en radars kunt selecteren!

1.4 Is er ook een radar voor andere landen beschikbaar?

Helaas is niet in alle landen de data beschikbaar die wij nodig hebben om een Buienradar te maken. In Nederland is dit publieke content, waarvan je als bedrijf kunt eisen dat deze beschikbaar wordt gemaakt. Hierdoor kunnen we er mooie dingen mee maken.

In het buitenland is deze wetgeving in veel landen anders, waardoor wij in veel gevallen helaas niet over de juiste content beschikken.

Helaas, want wij hadden dit zeker graag gewild! Op dit moment zijn wij druk op zoek naar alternatieve manieren om informatie te kunnen bieden. Houd de app dus in de gaten!

1.5 De radarkaart is verdwenen

De app opent in de status waarin hij het laatst is afgesloten. Het kan zijn dat dit de grote grafiek is geweest. Je kunt deze sluiten door in de rechterbovenhoek op het vierkantje met de 2 pijltjes te klikken. Dan sluit hij en zou de radar weer zichtbaar moeten zijn.

2.  Ik heb een vraag over de weersverwachting

2.1 Waarom komt de informatie in het geschreven weerbericht niet overeen met de informatie in de lijsten in de app?

Meteorologen maken gebruik van verschillende weermodellen. Hoe onzekerder de situatie is, hoe verder deze weermodellen uit elkaar liggen. Als een weerbericht geschreven wordt, worden al deze modellen bekeken en trekt een meteoroloog op basis hiervan een conclusie. Voor de automatische weerinformatie per plaats worden echter automatische modellen gebruikt.

Hoe groter dus de onzekerheid, hoe meer dit uit elkaar kan liggen. Geen van de modellen heeft helaas altijd gelijk. De ene keer zal de een dus gelijk hebben, en de andere keer de ander... Het is dus goed om ook even het geschreven weerbericht te lezen. Daar worden de modellen door mensen/meteorologen gecombineerd. En is de kans dus groter dat de informatie klopt (al blijven het ook maar mensen natuurlijk :)).

Overigens zijn wij op dit moment druk bezig om de onlineweermodellen nog verder te verbeteren, zodat deze in de toekomst nog beter aan zullen sluiten.

2.2 Waarom ziet mijn man/vrouw andere verwachtingsdata voor dezelfde plaats?

Buienradar werkt met meerdere servers om de data te leveren. Het kan zijn dat de updatemomenten van deze servers net anders vallen. Hierdoor kan het zijn dat de data van elkaar afwijkt. Dit mag echter nooit langer zijn dan een paar minuten.

2.3 Ik kan de 5-daagse verwachting per uur niet meer vinden.

Je kunt het 5-daagse overzicht vinden door in de onderste menubalk op 1- daagse te klikken en dan naar de lijst-weergave te gaan. Hier kun je dan de eerste dagen uitklappen om een overzicht per uur te zien!

2.4 Ik zie spelfouten in het weerbericht.

Bedankt voor je oplettendheid! Onze meteorologen doen uiteraard hun best om dit te voorkomen. Mocht dit echter vaker voorkomen, dan horen wij graag van je via het feedbackformulier, zodat de fouten gecorrigeerd kunnen worden.

3.  Ik heb een probleem met mijn Buienradar Plus abonnement

3.1 Het lukt mij niet om Buienradar Plus te herstellen op mijn iPhone/iPad.

Bij veel mensen die dit issue hebben, blijkt helaas het abonnement verlopen te zijn. Dit kun je controleren op de factuur van iTunes. Indien dit inderdaad het geval is, kun je weer gebruik maken van Plus zodra je het abonnement verlengt.

Indien het abonnement niet verlopen is, dan kun je dit herstellen in de tab "Instellingen".

Mocht het abonnement niet verlopen zijn en het herstellen werkt niet, dan ontvangen wij graag het afschrift, zodat wij voor je uit kunnen zoeken wat het probleem is en het op kunnen lossen!

3.2 Kan ik één abonnement gebruiken voor mijn iPad en iPhone?

Het is niet nodig om voor de iPad weer te betalen. Indien je hetzelfde Apple Account gebruikt, kun je het Plus abonnement op de iPad herstellen. Je kunt dan op beide apparaten gebruik maken van hetzelfde abonnement.

3.3 Ik heb Buienradar Plus, maar zie nog steeds banners op mijn Android toestel.

Om ervoor te zorgen dat je weer gebruik kunt maken van Buienradar Plus willen we je vragen de onderstaande stappen te doorlopen.

1) Ga naar de 'Over Buienradar' pagina en druk op 'Herstel'

2) Indien stap 1 niet lukt. Controleer je Buienradar Plus subscription in de Play Store, is deze nog geldig?

3) Maak je gebruik van meerdere Google-accounts? Volg dan de onderstaande stappen:

a) Verwijder de huidige Buienradar app

b) Ga naar de Play Store en zorg ervoor dat je in het menu het Google-account geselecteerd hebt waarmee je Buienradar Plus aangeschaft hebt.

c) Download de Buienradar app opnieuw Indien dit niet lukt, ontvangen wij graag een berichtje via het feedbackformulier waarin beschreven wordt wat de ondernomen stappen zijn en welk probleem zich voordoet. Uiteraard gaan wij dan ons uiterste best doen om de situatie alsnog zo snel mogelijk op te lossen!

3.4 Kan ik mijn Buienradar Plus abonnement van mijn Android toestel gebruiken op een iOS toestel en andersom?

Helaas worden de Android abonnementen beheerd door Google en de iOS abonnementen door Apple. Deze twee bedrijven zijn concurrenten van elkaar en zij hebben de abonnementen dus helaas niet uitwisselbaar gemaakt. Dit geldt niet alleen voor de Buienradar app, maar voor alle aankopen die gedaan zijn. Hier hebben wij helaas geen invloed op.

4. Ik weet niet wat een bepaalde waarde betekent

4.1 Wat betekenen de waarden in de muggen- en pollenradar?

Aangezien we in de app rekening moeten houden met toestellen in diverse formaten, is er geen ruimte in de kaart om legenda’s toe te voegen.

Op de website staan deze wel. Je kunt de legenda’s via de volgende links raadplegen:

Muggenradar: https://www.buienradar.nl/nederland/gezondheid/muggenradar

Pollenradar: https://www.buienradar.nl/nederland/gezondheid/pollen

4.2 Wat betekent het percentage in de verwachtingslijsten?

Dit is de neerslagkans. Het geeft de kans weer dat er op de specifieke dag, op deze locatie neerslag kan vallen.

5. Ik heb een overige vraag over de app

5.1 Is there an app available in the English language?

Unfortunately, we do not have an English app at the current time. This is due to the fact that not all services we use are available in English. If this changes we will investigate whether there is more need for an English language app.

5.2 De app werkt alleen met WIFI

Zou je kunnen kijken of je de Buienradar app toestemming hebt gegeven om mobiele data te mogen gebruiken. Vaak ligt hier namelijk het probleem.

Je kunt dit doen door in het instellingen scherm van je telefoon te klikken op 'mobiel netwerk' en te controleren of het schuifje bij Buienradar op groen staat.

5.3 Hoe verwijder ik mijn favoriete plaatsen?

Als je naar de locatiezoekbalk gaat zie je hier onderaan een overzicht van al je favoriete plaatsen. Door wederom op het sterretje achter de plaats te klikken, wordt een plaats uit je favorieten verwijderd.

De andere getoonde plaatsen zijn de 3 laatstgezochte plaatsen. Deze zijn helaas niet handmatig te verwijderen, maar mochten er plaatsen tussen staan die je niet wilt zien, dan zou je nieuwe zoekopdrachten kunnen doen. Deze plaatsen worden dan automatisch vervangen door de nieuwe resultaten.

5.4 Ik vind de banners in de Buienradar app erg vervelend.

Buienradar is in principe een gratis dienst. Om er echter voor te zorgen dat alle ontwikkelaars en meteorologen betaald kunnen worden, plaatsen wij banners op onze website en in onze app. Hier krijgen wij geld voor van adverteerders.

Wij krijgen hier echter met regelmaat klachten over van gebruikers. Omdat wij de banners niet zomaar kunnen verwijderen (zonder hebben wij immers geen geld om onze mensen etc. te betalen), bieden wij de mogelijkheid aan dat mensen deze af kunnen kopen voor een klein bedrag per jaar. Zo proberen wij de mensen die banners echt vervelend vinden tegemoet te komen.

5.5 Waar kan ik de volgende kaarten en radars vinden: Motregen, Onweer, Zonradar, Satelliet, Pollenradar, Muggenradar, Mist, Temperatuur, Gevoelstemperatuur en Wind?

Je kunt de weerkaarten vinden door in de radar (op de Vandaag pagina als je uit het onderste menu komt) linksonder te klikken (de eerste keer staat daar 'Kies kaarten/radars na het eerste gebruik zie je hier de naam van de actieve radar staan). Dan kom je in een menu waar je alle beschikbare kaarten en radars kunt selecteren!

5.6 Ik zie een ongepaste banner in de app.

Indien je een banner ziet die ongepast is, kun je een screenshot sturen naar appsupport@buienradar.nl. Er zal dan gekeken worden of deze tegen de voorwaarden in gaat. In dat geval kan het screenshot worden gebruikt om de banner te blokkeren.

5.7 De app start niet meer op na een upgrade

Meestal betekent dit dat er iets mis is gegaan tijdens de installatie. Probeer de app helemaal te verwijderen en opnieuw te installeren.

5.8 Waarom ontbreekt mijn plaats?

In Buienradar bieden wij een zoekfunctie aan op plaatsnaam. Er kan dus niet gezocht worden op gehuchten en buurtschappen. Toch ontbreken er soms plaatsjes die toch echt in ons systeem zouden moeten staan. In dat geval kun je het ons laten weten via het feedbackformulier. We gaan er dan voor zorgen dat de plaats in de toekomst te vinden is!

6. Ik heb een overige vraag over de Buienradar meldingen

6.1 Hoe kan ik buienmeldingen instellen, uitzetten of pauzeren?

Je kunt het zelf in de Buienradar-app alerts aanmaken, uitzetten of pauzeren.

Open de app > Alerts > Maak een buienalert aan (of pauzeer/verwijder je alert door het alert naar links te slepen).

6.2 Wat houdt de automatische locatie melding in?

Naast meldingen van je opgeslagen locaties kun je nu ook meldingen krijgen van de plaats waar je je op dat moment bevindt. Zo proberen we jou buienmeldingen te geven die op dat moment voor jou relevant zijn.

6.3 Waarom kan je alleen op iOS de automatische locatie meldingen inschakelen?

Wij willen jou het beste product leveren en werken op dit moment hard aan de app update voor Android. Daarom is de update voor automatische locatie meldingen nog niet beschikbaar binnen de PlayStore. 

6.4 Ik kan mijn meldingen niet aan zetten binnen de iOS instellingen

Kan je in het instellingsscherm van je telefoon geen toestemming geven voor locatie of meldingen? Dan kan het zijn dat je tijdens het eerste gebruik van de hebt gekozen hebt voor 'niet nu, misschien later' voor het toestaan van deze functies. 

Zo los je dit op:

- Locatie toestemming kun je geven door in de app je locatie te vervangen voor huidige locatie. De app zal dan toestemming vragen voor het gebruik van je locatie, ook zal dit dan verschijnen in de instellingen. 

- Meldingen kun je toestemming voor geven door in de app een melding aan te maken. Dit doe je door bij meldingen op 'plus' te klikken en een locatie toe te voegen. Op dat moment zal de app toestemming vragen en zal de optie ook verschijnen in de instellingen.