Over Buienradar

Buienradar Premium gratis proefperiode

Ben ik verplicht om te betalen na mijn gratis maand Buienradar Premium?

Nee, er zijn geen verplichtingen. Je bent niet verplicht Buienradar Premium te betalen na jouw gratis proefperiode. 
 
Tot uiterlijk één dag voor het einde van de gratis proefperiode kun je Buienradar Premium op elk moment stopzetten. Heb je Buienradar Premium aangeschaft in de app? Dan ontvang je bovendien een herinnering 7 dagen voor het einde van jouw gratis proefperiode.

Wordt Buienradar Premium automatisch verlengd na mijn gratis proefperiode?

Ja, indien je niet opzegt tijdens jouw gratis proefperiode, wordt Buienradar Premium automatisch verlengd. Je betaalt dan slechts € 4,99 euro per jaar (circa € 0,42 per maand) en je behoudt een advertentievrije Buienradar, krijgt toegang tot alle exclusieve cadeaus én extra functionaliteiten in de app. Daarnaast doneren we 10% van de netto omzet van elk nieuw abonnement aan Staatsbosbeheer. Dankzij Buienradar Premium gebruikers hebben we al meer dan 8.000 bomen geplant in Nederland!

Waarom krijg ik geen toegang tot alle cadeaus tijdens mijn gratis proefperiode?

We bieden (regelmatig) een welkomstcadeau tijdens je gratis proefperiode in Buienradar Premium. De toegang tot alle cadeaus is exclusief voor betalende Buienradar Premium gebruikers. 
 
Voor slechts € 4,99 euro per jaar (circa € 0,42 per maand) krijg je een advertentievrije Buienradar, toegang tot alle exclusieve cadeaus én extra functionaliteiten in de app. Daarnaast doneren we 10% van de netto omzet van elk nieuw abonnement aan Staatsbosbeheer. Dankzij Buienradar Premium gebruikers hebben we al meer dan 8.000 bomen geplant in Nederland!

Kan ik tijdens mijn proefperiode alsnog toegang krijgen tot alle cadeaus?

Ja, tijdens je gratis proefperiode kun je alsnog kiezen het Buienradar Premium jaarabonnement aan te schaffen voor € 4,99 euro (circa € 0,42 per maand). 
 
Buienradar blijft dan advertentievrij en je krijgt direct toegang tot alle exclusieve cadeaus en voordelen. Daarnaast doneren we 10% van de netto omzet van elk nieuw abonnement aan Staatsbosbeheer. Dankzij Buienradar Premium gebruikers hebben we al meer dan 8.000 bomen geplant in Nederland!

Wat betaal ik na de gratis proefperiode?

Na jouw gratis proefperiode Buienradar Premium betaal je slechts € 4,99 euro per jaar (circa € 0,42 per maand). 
 
Buienradar blijft dan advertentievrij en je krijgt direct toegang tot alle exclusieve cadeaus en voordelen. Daarnaast doneren we 10% van de netto omzet van elk nieuw abonnement aan Staatsbosbeheer. Dankzij Buienradar Premium gebruikers hebben we al meer dan 8.000 bomen geplant in Nederland!

Buienradar Premium (betaald via Apple of Play Store)

Werkt mijn Buienradar Premium abonnement op de app én de website?

Ja, met het nieuwe jaarabonnement kun je Buienradar Premium gebruiken in zowel de app als op de website. Zo geniet je voor slechts € 4,99 euro per jaar (circa € 0,42 per maand) in zowel de app als op de website van een advertentievrije Buienradar en heb je toegang tot alle cadeaus, extra functionaliteiten en andere voordelen.

Hoe kan ik Buienradar Premium activeren op de website én de app?

Het nieuwe Buienradar Premium abonnement van € 4,99 euro werkt voor de Buienradar app én de website. Je hoeft dus niet meer een apart abonnement aan te schaffen voor de website en de app. Bekijk hieronder de stappen om Buienradar Plus op beide platformen te activeren.

Heb je Buienradar Premium aangeschaft in de app?
Ga naar de Buienradar app > Info tab > Mijn Buienradar > Log in (of maak een account) > Log daarna in op de Buienradar website met hetzelfde account en Buienradar Premium op de website is geactiveerd.

Het lukt mij niet om Buienradar Premium te herstellen op mijn iPhone/iPad.

Soms kan het gebeuren dat de app niet automatisch een in-app aankoop detecteert. Daarom bieden wij de optie aan om je aankoop te herstellen. De herstel-optie kan je vinden op de volgende plekken in de app:
- Wanneer je de app voor het eerst opent
- In de Instellingen tab

Lukt het nog steeds niet om het Premium abonnement te herstellen of zie je een fout? Dan kan je het volgende proberen:
1. Zorg ervoor dat je bent ingelogd met de Apple ID waarmee je Buienradar Premium aangeschaft hebt
2. Controleer of er geen beperkingen rond in-app aankopen op je toestel staan
3. Start je toestel opnieuw op

Neem dan contact met ons op via het contactformulier.

Ik heb een Buienradar Premium abonnement op mijn Android toestel, maar de app geeft aan dat ik geen abonnement heb.

Het kan soms voorkomen dat de Buienradar app je abonnement niet goed op kan halen uit de Google Play Store. Dan heb je dus wel een geldig abonnement, maar wordt deze door onze app niet gevonden.

Om dit op te lossen willen we je eerst even vragen om te controleren of je abonnement goed staat ingesteld in de Google Play Store, volg hiervoor onderstaande stappen:

a. Ga naar de 'Google Play Store' app
b. Klik op je naam of foto rechtsboven in
c. Klik dan op 'Betalingen en abonnementen' en vervolgens nogmaals op 'Abonnementen'

Zie je hier een geldig Buienradar Premium abonnement staan? Dan willen we je vragen onze app even opnieuw te installeren. Helpt dat ook niet? Dan horen we graag van je via ons contactformulier.

Zie je hier geen Buienradar Premium abonnement staan? Dan zou het kunnen dat je gebruik maakt van meerdere Google accounts op je toestel en dat het account zonder abonnement staat ingesteld.
Dit kan je als volgt aanpassen:

d. Ga naar de hoofdpagina van de 'Google Play Store'
e. Klik op je naam of foto rechtsboven in
f. Klik nu op het pijltje rechts naast je account naam, daar kan je dan waarschijnlijk een ander account selecteren.

Herhaal nu stappen a t/m c om te kijken of je het Buienradar Premium abonnement nu wel kan vinden.

Als deze zichtbaar is moet je alleen nog even de Buienradar app opnieuw installeren terwijl je goede abonnement geselecteerd is. Daarna zou het Buienradar Premium abonnement weer moeten werken.

Ondervind je toch nog ergens problemen met deze werkwijze, dan horen wij graag van je via ons contactformulier.

Kan ik één Buienradar Premium abonnement gebruiken voor meerdere toestellen?

Het is niet nodig om voor ander toestel weer te betalen. Indien je hetzelfde Apple of Google account gebruikt, kun je het Premium abonnement op een ander toestel herstellen. Je kunt dan op beide toestellen gebruik maken van hetzelfde abonnement.
Indien je een Apple toestel gebruikt kan je je abonnement herstellen door in de Buienradar app naar Instellingen te gaan en op 'Herstellen' te klikken. Op een Android toestel gebeurt dit automatisch.

Kan ik mijn Buienradar Premium abonnement van mijn Android toestel gebruiken op een iOS toestel en andersom?

Wij maken met Buienradar Premium gebruik van in-app aankopen bij Google en Apple. Deze twee bedrijven zijn concurrenten van elkaar waardoor jouw in-app aankopen niet uitwisselbaar zijn. Dit geldt niet alleen voor de Buienradar app, maar voor alle aankopen die gedaan zijn via Google en iOS. Hier hebben wij helaas geen invloed op.

Kan ik mijn Buienradar Premium abonnement delen met mijn gezin?

Helaas is deze functionaliteit niet mogelijk in de Buienradar app. Een Buienradar Premium abonnement is alleen te gebruiken door het Apple ID dat het abonnement heeft aangeschaft. Let er ook goed op dat je het delen van het Buienradar Premium abonnement uitzet voor gezinsdeling in de App Store van de gebruiker die het heeft aangeschaft, anders kunnen anderen leden in jouw gezin Buienradar Premium zelf niet meer aanschaffen.

Moet ik het Buienradar Premium abonnement elk jaar weer opnieuw aanschaffen?

Nee, het Buienradar Premium abonnement wordt elk jaar automatisch verlengd. Je hoeft dus niks te doen!

Ik zie advertenties terwijl ik een Buienradar Premium abonnement heb

Het zou kunnen dat je abonnement niet meer geldig is, wil je dit eerst voor ons controleren? Volg daarvoor de volgende stappen:
1. Open de app > Ga naar de tab 'Instellingen'

2. Staat hier 'Je hebt een geldig Premium abonnement', dan raden we je aan onze app eerst opnieuw te installeren.
a. Verwijder onze app en controleer in de App of Play Store of je ingelogd bent met het account waarmee je Buienradar Premium aangeschaft hebt.
b. Installeer dan onze app opnieuw. De Buienradar app zal je abonnement dan automatisch weer activeren of je kan klikken op 'Herstellen' van je abonnement.
c. Zie je nu nog steeds advertenties? Neem dan contact met ons op.

3. Staat hier 'Neem Buienradar Premium', controleer dan in de App of Play Store of je abonnement nog geldig is.
iOS:
a. Ga naar 'Instellingen' van je toestel.
b. Klik op je Apple ID boven in het scherm.
c. Klik op 'Abonnementen'.
Android:
a. Ga naar de 'Google Play Store' app
b. Klik op je naam of foto rechtsboven in
c. Klik dan op 'Betalingen en abonnementen' en vervolgens nogmaals op 'Abonnementen'

Zie je hier geen Buienradar Premium abonnement, controleer dan of je kijkt bij het account waarmee je Buienradar Plus Premium aangeschaft en probeer stap 3 opnieuw.

Is je Buienradar Premium abonnement niet meer geldig dan zal je deze opnieuw aan moeten schaffen.

Zie je wel een een geldig Buienradar Premium abonnement maar is deze niet zichtbaar in de app, neem dan contact met ons op.



Hoe kan ik mijn Buienradar Premium abonnement opzeggen?

Je Buienradar Premium abonnement opzeggen is simpel (en kan alleen jijzelf doen).

Op een Android toestel:
1. Ga naar de 'Google Play Store' app
2. Klik op je naam of foto rechtsbovenin
3. Klik dan op 'Betalingen en abonnementen' en vervolgens nogmaals op 'Abonnementen'
4. Selecteer het Buienradar Premium abonnement en klik op 'Abonnement opzeggen'

Op een Apple toestel:
1. Ga naar 'Instellingen' van je toestel.
2. Klik op je Apple ID boven in het scherm.
3. Klik op 'Abonnementen'.
4. Selecteer het Buienradar abonnement en klik op 'Annuleer abonnement'

Belangrijk:
Je Buienradar Premium abonnement wordt niet automatisch stopgezet als je de app alleen maar verwijdert van je toestel.
Na het stopzetten van je Buienradar Premium abonnement blijft deze geldig tot en met de einddatum, hierdoor kan je geen geld terugkrijgen over deze periode.

Ik heb een probleem met mijn Buienradar Premium abonnement. Hoe krijg ik mijn geld terug?

Als je een probleem hebt of van mening bent dat er teveel geld is afgeschreven kan je proberen je geld terug te krijgen.

Voor Apple toestellen:
Ga naar https://support.apple.com/nl-nl/HT204084 om te lezen of jij in aanmerking komt om je geld terug te vragen.

Voor Android toestellen:
Ga dan naar https://support.google.com/googleplay/answer/2479637?hl=nl om te lezen of jij in aanmerking komt om je geld terug te vragen.

Mocht je er niet uitkomen dan kan je contact met ons opnemen via het contactformulier.

Wil je meer informatie over het terugvragen van je geld voor apps, lees dan dit artikel van RTL Nieuws:
https://www.rtlnieuws.nl/tech/artikel/4136141/tips-zo-vraag-je-geld-voor-apps-terug

Buienradar Premium (betaald via website)

Werkt mijn Buienradar Premium abonnement op de app én de website?

Ja, met het nieuwe jaarabonnement kun je Buienradar Premium gebruiken in zowel de app als op de website. Zo geniet je voor slechts € 4,99 euro per jaar (circa € 0,42 per maand) in zowel de app als op de website van een advertentievrije Buienradar en heb je toegang tot alle cadeaus, extra functionaliteiten en andere voordelen.

Hoe kan ik Buienradar Premium activeren op de website én de app?

Het nieuwe Buienradar Premium abonnement van € 4,99 euro werkt voor de Buienradar app én de website. Je hoeft dus niet meer een apart abonnement aan te schaffen voor de website en de app. Bekijk hieronder de stappen om Buienradar Premium op beide platformen te activeren.

Heb je Buienradar Premium aangeschaft op de website?
Ga naar de Buienradar app > Info tab > Mijn Buienradar > Log in met hetzelfde account waarmee je Buienradar Premium hebt aangeschaft op de website en Buienradar Premium in de app is geactiveerd.

Kan ik Buienradar Premium makkelijk stopzetten?

Ja, je kunt het Buienradar Premium abonnement eenvoudig stopzetten op het toestel waar je Buienradar Premium hebt aangeschaft. Heb je het abonnement aangeschaft op de Buienradar website? Ga dan naar "Mijn Account" op de homepage > Inloggen > Accountinstellingen

Welke betalingsmogelijkheden zijn er voor het Buienradar Premium web abonnement?

De huidige betalingsmogelijkheid is iDeal. In de toekomst wordt mogelijk ook creditcard toegevoegd.

Waarom moet ik een RTL account aanmaken voor een Buienradar Premium web abonnement?

Buienradar is onderdeel van RTL Nederland. Om Buienradar Premium en een advertentievrije website mogelijk te kunnen maken is het nodig dat je inlogt en daarvoor is een RTL account nodig. 

Ik heb betaald maar nog geen mail ontvangen

Het kan even duren voordat je de e-mail hebt ontvangen. Heb je na 30 minuten nog geen e-mail ontvangen en staat de e-mail ook niet in je ongewenste e-mail folder? Neem dan contact met ons op.

Mijn betaling is mislukt, wat moet ik doen?

Indien je melding krijgt dat de betaling mislukt is, neem dan contact met ons op. Krijg je geen melding dat de betaling is mislukt, wacht dan even. Het kan even duren voordat de betaling is verwerkt.

Kan ik een Buienradar Premium web abonnement afsluiten vanuit het buitenland of met een buitenlandse bank?

Tijdens het betaalproces krijg je de keuze via welke bank je de iDeal betaling wilt uitvoeren. Staat jouw bank er niet bij? Dan kunnen we deze helaas (nog) niet ondersteunen.

Ik ben mijn inloggegevens kwijt

Indien je je inloggegevens kwijt bent kun je naar het inlogscherm gaan en daar je e-mail adres invoeren en klikken op "wachtwoord vergeten?". Je ontvangt dan een e-mail met instructies.

Buienradar Premium voordeelacties

Hoe werkt de Buienradar Premium voordeel actie(s)?

Als je een Buienradar Premium abonnement aanschaft, kun je gebruik maken van voordeel acties die wij jou hierbij gratis aanbieden. Een voordeel actie is een tijdelijke aanbieding die op ieder moment kan komen te vervallen of beschikbaar is zolang de voorraad strekt, dus vraag ze snel aan!

Zodra de betaling voor het Premium abonnement is bevestigd, word je doorgestuurd naar een pagina waar je jouw gewenste voordeel actie(s) kan activeren.

Waarom kan ik alleen gebruik maken van de Kaartje2go actie na activeren van de Buienradar Premium proefperiode?

Buienradar organiseert regelmatig leuke acties met partners. Hierbij geldt dat per persoon maximaal één keer gebruik kan worden gemaakt van de actie. M.b.v. de gratis Buienradar Premium proefperiode kunnen we voorkomen dat enkele gebruikers meerdere keren profiteren van de actie, waardoor andere Buienradar gebruikers niet meer van de actie kunnen genieten.

Waarom krijg ik geen toegang tot alle cadeaus tijdens mijn gratis proefperiode?

We bieden (regelmatig) een welkomstcadeau tijdens je gratis proefperiode in Buienradar Premium. De toegang tot alle cadeaus is exclusief voor betalende Buienradar Premium gebruikers. 
 
Voor slechts € 4,99 euro per jaar (circa € 0,42 per maand) krijg je een advertentievrije Buienradar, toegang tot alle exclusieve cadeaus én extra functionaliteiten in de app. Daarnaast doneren we 10% van de netto omzet van elk nieuw abonnement aan Staatsbosbeheer. Dankzij Buienradar Premium gebruikers hebben we al meer dan 8000 bomen geplant in Nederland!

Hoe lang zijn de voordeel acties geldig?

De voordeel actie(s) zijn altijd tijdelijk geldig en kunnen op elk moment vervallen. Voor sommige voordeel actie(s) is er een beperkte voorraad beschikbaar, dus vraag ze snel aan! 

Ik heb (per ongeluk) de voordeel actie(s) weg geklikt. Kan ik er nog steeds gebruik van maken?

Jazeker! Indien de desbetreffende voordeel actie(s) nog beschikbaar zijn, kun je ze in de App of Website als volgt vinden.

In de App ga je naar de info tab en kan je via de knop “Claim jouw cadeaus” de huidige voordeel actie(s) inzien en aanvragen. 

Op de Website kan je rechtsbovenin onder Mijn Account klikken op "Voordeelacties" om je beschikbare voordeelacties in te zien.

Ik heb al langer Buienradar Premium, kan ik ook gebruik maken van de voordeel actie(s)?

Jazeker! Indien de desbetreffende voordeel actie(s) nog beschikbaar zijn, kan je hier gewoon gebruik van maken.

Mijn partner/vrienden krijgen andere voordeel actie(s) aangeboden, waardoor komt dit?

De voordeel actie(s) zijn tijdelijk gratis aanbiedingen, soms met beperkte voorraad. Hierdoor kan het zijn dat jouw partner/vrienden andere voordeel actie(s) aangeboden krijgen dan jij. 

Komen er nog andere voordeel acties?

We zijn continu bezig, samen met partners, gratis nieuwe voordeel actie(s) aan te kunnen bieden voor onze Buienradar Premium gebruikers. Je kunt regelmatig de voordeel actie(s) pagina in de Instellingen tab checken om te kijken of er een nieuwe actie is bijgekomen! 

De Videoland voucher code werkt niet, wat nu?

De Videoland voucher code werkt niet in combinatie met een lopend Videoland abonnement. Indien je geen lopend Videoland abonnement hebt, kan je contact opnemen met de klantenservice van Videoland. Zij kunnen je verder helpen om dit op te lossen! 

Ik heb een vraag over de Videoland actie

Voor vragen of opmerkingen over de Videoland actie kan je contact opnemen met de klantenservice van Videoland. 

Mag ik de Videoland voucher ook weggeven?

Ja, dat mag zeker! Je kan bijvoorbeeld je partner, familie of vrienden verrassen met 4 weken gratis Videoland. Houd er rekening mee dat de Videoland voucher code niet werkt in combinatie met een lopend abonnement. 

Advertenties

Ik zie een ongepaste advertentie banner.

Onze advertenties worden automatisch ingekocht via een externe partij. Wij hebben dus ook helaas weinig invloed op of controle op de inhoud. Wél kunnen we handmatig advertenties laten blokkeren als ze niet bij ons passen.

Wat hebben we nodig om een advertentie te kunnen filteren:
- De URL waar de advertentie naar toe linkt als je er op klikt
- Een screenshot

De URL en het screenshot kun je vervolgens met ons delen door een e-mail te sturen naar info@buienradar.nl

Hoe maak je een screenshot? Lees het hier:
http://www.iculture.nl/tips/screenshot-maken-iphone-ipad-ipod/
https://www.androidplanet.nl/tips/screenshot-maken-op-een-android-toestel/

Kan ik de advertenties op jullie website verwijderen?

Als je liever geen advertenties wil zien op de Buienradar website kun je een Buienradar Premium abonnement nemen. 

Buienradar is in principe een gratis dienst. Om er echter voor te zorgen dat alle ontwikkelaars en meteorologen betaald kunnen worden, plaatsen wij adverenties op onze website. Het geld wat wij hiervoor van adverteerders ontvangen gebruiken wij om ons platform draaiende te houden en constant door te ontwikkelen.

Indien je een adblocker gebruikt, vragen we vriendelijk om voor Buienradar een uitzondering te maken, oftewel onze website te whitelisten. Whitelisten kan vaak via de extensie in je browser, voor meer informatie bezoek je de website van jouw adblocker.

We vinden het wel belangrijk dat de advertenties zo min mogelijk overlast moeten veroorzaken voor de gebruikers en voor de website. Daarom hanteert Buienradar een streng advertentiebeleid en staan we geen pop-ups of advertenties met geluid toe op Buienradar.

Kan ik de advertenties op jullie app verwijderen?

Als je liever geen advertenties wil zien in de Buienradar app kun je een Buienradar Premium abonnement nemen. Deze kun je aanschaffen via de Instellingen tab.

Buienradar is in principe een gratis dienst. Om er echter voor te zorgen dat alle ontwikkelaars en meteorologen betaald kunnen worden, plaatsen wij adverenties op onze website. Het geld wat wij hiervoor van adverteerders ontvangen gebruiken wij om ons platform draaiende te houden en constant door te ontwikkelen.

We vinden het wel belangrijk dat de advertenties zo min mogelijk overlast moeten veroorzaken voor de gebruikers en voor de website. Daarom hanteert Buienradar een streng advertentiebeleid en staan we geen pop-ups of advertenties met geluid toe op Buienradar.

Apps

Ik kan de Buienradar kaart niet meer vinden.

De app opent in de status waarin hij het laatst is afgesloten. Het kan zijn dat dit de grote regengrafiek is geweest, of een andere radar/kaart. Je kunt deze sluiten door in de rechterbovenhoek op het lagen of wereldbol icoontje te klikken. Dan kan je weer een andere radar/kaart kiezen of komt meteen de buienradar tevoorschijn.

Is there an app available in a different language?

Yes, both our Android and iOS app have English support. If your phone settings are set to English, the app will automatically be set to English as well.

Let us know if you would like to see the Buienradar app in a different language using the feedback form in the app settings!

Hoe kan ik mijn favoriete locatie(s) instellen of verwijderen?

Als je naar de locatiezoekbalk gaat zie je hier onderaan een overzicht van al je favoriete locaties. Door op het sterretje achter de locatie te klikken, wordt een locatie in je favorieten gezet. Om een locatie weer uit je favorieten te verwijderen kan je weer op het sterretje klikken. Op Apple toestellen kan je ook een locatie verwijderen door deze naar links te swipen.

De andere getoonde locaties onder de locatiezoekbalk zijn de 3 laatstgezochte locatie. Op Apple toestellen kan je deze ook verwijderen door naar links te swipen. Je kan natuurlijk ook nieuwe zoekopdrachten kunnen doen, deze plaatsen worden dan automatisch vervangen door de nieuwe resultaten.

Indien je een locatie mist in onze lijst, laat het ons dan weten via het contactformulier, dan kunnen we deze mogelijk nog toevoegen.

Waar kan ik andere radars en kaarten vinden?

Je kunt andere radars en kaarten vinden door in een radar/kaart (op de Vandaag tab) rechtsboven te klikken op het bovenste icoon (het lagen icoon). In het scherm dat verschijnt kun je andere beschikbare radars en kaarten selecteren om te bekijken! Als je een radar of kaart selecteert zie je deze meteen in beeld. Als je liever de huidige radar of kaart wil blijven zien kan je het scherm weer sluiten door er boven te klikken.

Waar vind ik de Europese buienradar?

Je kan de Europese buienradar vinden door in een radar/kaart rechtsboven te klikken op het bovenste icoon (het lagen icoon). In het scherm dat verschijnt kun je in het tabje Europa de Europese buienradar of satelliet kaart selecteren om te bekijken.

Tip: als je een Europese locatie zoekt terwijl je de buienradar bekijkt, zal de Europese buienradar verschijnen.

Waar vind ik de 5-daagse verwachting per uur?

Je kunt het 5-daagse overzicht vinden door in de onderste menubalk op de tab 14-daagse te klikken en dan naar de lijst weergave te gaan. Hier kun je dan de eerste paar dagen uitklappen (door op het groene 'v'-tje te klikken) om een overzicht per uur te zien.

De app werkt alleen met WiFi.

Als je merkt dat je de app alleen kunt gebruiken als je een Wifi verbinding hebt, zou het probleem kunnen liggen aan dat de Buienradar app geen toestemming heeft om mobiele data te mogen gebruiken. Dit kun je aanpassen in de instellingen van je toestel, door onder ‘Mobiel netwerk’ of ‘Mobiele gegevens’ te controleren of het gebruik van mobiele data bij Buienradar aanstaat.

De app start niet meer op na een update.

Meestal betekent dit dat er iets mis is gegaan tijdens de installatie. Probeer de app helemaal te verwijderen en opnieuw te installeren.

Start de app nog steeds niet op? Neem dan contact met ons op via het contactformulier op de website, daar kunnen wij je verder helpen.

Ik zie iets raars. Wat kan ik zelf controleren om te kijken of het aan mijn toestel ligt?

Als je iets geks ziet in de app (bijvoorbeeld een missende radar of een afwijkend radarbeeld) kan het zijn dat dit wordt veroorzaakt door een serverprobleem bij Buienradar, of bij een van onze vele externe dataleveranciers. Meestal lost het probleem zich dan vanzelf op.

Om zelf te controleren of het aan jouw toestel ligt, kun je de volgende stappen proberen:
1. Heb je de laatste app versie geïnstalleerd?
2. Is je telefoon geüpdatet naar de meest recente OS/software?
3. Controleer bij iemand anders die de app ook heeft of het nog steeds voorkomt.
4. Zet je toestel uit en herstart het toestel. Controleer of het nog steeds voorkomt.
4. Verwijder de app en installeer de app opnieuw. Soms kan een app corrupt raken na een update.
5. Als dit allemaal niets oplost, wacht een dag.

Zie je het nog steeds? We horen het graag zodat we het probleem kunnen opsporen en oplossen, via het feedbackformulier of contactformulier in de app. Kan je de app helemaal niet meer starten? Dan kan je gebruik maken van het contactformulier op de website!

Foto/Video

Hoe kan ik een foto of video inzenden voor televisie?

Je kunt foto's uploaden via deze pagina.

Als je niet bent ingelogd, zal je worden gevraagd om een account aan te maken of in te loggen. Zo kunnen we de foto's aan jouw naam koppelen, zodat op de website en TV je naam bij de foto komt te staan!

Wil je weten hoe je het meeste kans hebt om op TV te komen? Lees dan ook even deze tips!

Succes!

Hoe kan ik een foto of video verwijderen van mijn pagina?

Helaas is het door een storing momenteel niet mogelijk om foto's van ons platform te verwijderen. We zijn het probleem aan het onderzoeken en hopen deze functionaliteit binnenkort weer mogelijk te maken.

Mocht je een foto echt heel graag willen verwijderen, bijvoorbeeld omdat er iets of iemand opstaat wat er niet hoort, dan kunnen wij de foto eventueel handmatig voor je verwijderen. Stuur ons dan een url van de betreffende foto via het contactformulier met de vraag deze te verwijderen.

Hoe kan ik mijn biografie of profielfoto aanpassen?

Helaas is het momenteel niet mogelijk je biografie of profielfoto aan te passen.

We zijn aan het onderzoeken of we deze functionaliteit binnenkort weer beschikbaar kunnen maken.

Locatie

Ik kan een locatie niet vinden.

In Buienradar bieden wij een zoekfunctie aan op plaatsnaam. Er kan dus niet gezocht worden op gehuchten en buurtschappen. Toch ontbreken er soms plaatsen die toch echt in ons systeem zouden moeten staan. In dat geval kun je het ons laten weten via het feedbackformulier in de app of op de website. We gaan dan kijken of het mogelijk is om die plaats toe te voegen!

Waarom is mijn huidige locatie verkeerd?

Het kan gebeuren dat je niet de juiste locatie ziet als je voor 'huidige locatie' hebt gekozen.

Wat kan er mis gaan?
1. Je hebt geen toestemming gegeven om je huidige locatie te laten gebruiken.
a. Website: Het verschilt per browser hoe je toestemming kan geven aan een website om jouw huidige locatie te gebruiken. Dit kun je opzoeken door op Google te zoeken naar bijvoorbeeld 'Google Chrome locatie toestemming'.
b. iOS: Open je telefooninstellingen > Buienradar > Locatie > Selecteer 'Altijd'
c. Android: Open je telefooninstellingen > Apps > Buienradar > Toestemmingen > Locatie > Zet deze aan

2. Je hebt je GPS/Locatie uitstaan (vaak zie je dan De Bilt, of een vorige locatie), en je kan als je voorgaande stap wil uitvoeren de locatieinstelling niet veranderen.
a. Website: Het verschilt per apparaat hoe je GPS/locatie aanzet. Zoek hiervoor op Google bijvoorbeeld naar 'Macbook GPS aanzetten'.
b. iOS: Open je telefooninstellingen > Privacy > Locatievoorzieningen > Zet deze aan en zet de instelling van Buienradar op 'Altijd'
c. Android: Open je telefooninstellingen > Locatie > Zet deze aan

3. Jouw huidige locatie staat nog niet in ons systeem. Laat het ons weten via het feedback- of contactformulier in de app of op de website, wij gaan dan kijken of het mogelijk is om die plaatst toe te voegen!

Waarom wil Buienradar mijn locatie gebruiken?

Website
We bieden jou de mogelijkheid direct het weer op jouw locatie te tonen. Hiermee kunnen we onze gebruikers persoonlijk van dienst zijn. Mocht je dit niet willen, dan is het geen probleem als je dit weigert. Dan kan je Buienradar nog steeds gebruiken zoals je gewend bent, zonder dat we jouw voorkeurslocatie gebruiken.

App
Als je toestemming hebt gegeven voor het gebruik van jouw locatie, gebruikt de Buienradar app jouw locatie om de meest actuele weersinformatie op jouw locatie te tonen. Ook kun je meldingen en widgets instellen, die op basis van je locatie informatie tonen over het weer. Indien je hier geen toestemming voor geeft, kunnen wij jouw locatie niet bepalen en zullen we je alleen voorzien van meldingen op aangegeven locaties, niet op basis van automatische locatiebepaling.

De locatie(s) van onze gebruikers worden ook gebruikt om relevante advertenties te tonen en onze producten en diensten te verbeteren.

Meldingen

Hoe kan ik meldingen instellen, uitzetten of pauzeren?

Je kunt zelf in de Buienradar app meldingen instellen, uitzetten of pauzeren. Ga in de app naar de Meldingen tab > Kies de melding die je wil > Vul je voorkeuren voor de melding in en klik op opslaan.

Als je een melding wil pauzeren, kies dan de desgewenste melding, zet deze bovenaan bij 'Actief' op pauze en sla de melding onderaan weer op.

Wil je een melding verwijderen, dan kan je dit onderaan de instellingen van de melding doen door te klikken op verwijderen en dit te bevestigen.

Wat houdt een automatische locatie melding in?

Naast meldingen van je favoriete locaties kun je ook meldingen krijgen van je huidige locatie. Zo proberen we jou meldingen te geven die op dat moment voor jou relevant zijn.

Ik kan mijn meldingen niet aan zetten binnen de iOS instellingen

Kan je in het instellingsscherm van je telefoon geen toestemming geven voor locatie of meldingen? Dan kan het zijn dat je tijdens het eerste gebruik van de app hebt gekozen voor 'niet nu, misschien later' voor het toestaan van deze functies. Zo los je dit op:
- Meldingen kun je toestemming voor geven door in de app een melding aan te maken. Dit doe je door bij Meldingen een buienmelding aan te maken en een locatie toe te voegen. Op dat moment zal de app toestemming vragen en zal de optie ook verschijnen in de instellingen.
- Locatie toestemming kun je geven door in de app je locatie te vervangen voor huidige locatie. De app zal dan toestemming vragen voor het gebruik van je locatie, en zal de optie verschijnen in de instellingen.

Privacy & Data

Hoe zit het met mijn privacy bij Buienradar?

Wij zetten ons in om jou overal en altijd van het weer te laten genieten. In sommige gevallen hebben we daar jouw informatie voor nodig, maar dat doen we niet zomaar. Het gaat per slot van rekening om jou. Daarom leggen we graag uit hoe we met jouw privacy omgaan.
Buienradar is onderdeel van RTL Nederland. In de privacyverklaring van RTL lees je meer over hoe RTL persoonlijke informatie verwerkt. Klik hier om het privacy statement te lezen, of neem contact op met privacy@rtl.nl.

Waarom moet ik toestemming geven voor cookies?

Buienradar willen we gratis en toegankelijk houden voor iedereen. Cookies helpen ons daarbij. Als je onze websites of apps gebruikt, gebruiken wij en advertentiepartners cookies (en soortgelijke technieken) om informatie op te slaan en in te zien op het apparaat dat je gebruikt en (persoons-) gegevens, zoals unieke id’s, geolocatie en surfgedrag, te verzamelen over jou. Deze gegevens gebruiken wij om onze advertenties en content te kunnen personaliseren, het gebruik van advertenties en content te meten, voor marktonderzoek en om onze producten en diensten te verbeteren.

Buienradar gebruikt cookies om jou de beste gebruikerservaring te geven. Jouw favoriete locaties worden bijvoorbeeld opgeslagen in een cookie, zodat je niet iedere keer je locatie(s) hoeft in te stellen. Met andere woorden: door het gebruik van cookies wordt Buienradar een stuk gebruiksvriendelijker! Daarnaast worden er cookies geplaatst voor de analyse van het gebruik van Buienradar. Dit zijn algemene gegevens. Met deze informatie kunnen wij Buienradar verder ontwikkelen en verbeteren.

Je kunt je cookie instellingen op ieder moment opslaan of wijzigen. Op de website kan dit via de Cookie Instellingen (te vinden onderin op de pagina), in de app kan dit via de Privacy instellingen (te vinden onder het kopje Voorwaarden en privacy in de Instellingen tab). Jouw instellingen gelden voor alle RTL domeinen.

Wat houden de verschillende keuzemogelijkheden in jullie cookiewall in?

In de cookiewall staat per onderwerp uitgelegd wat deze inhoudt en hoe wij deze informatie gebruiken.

Je kan deze uitleg vinden door de cookie instellingen te openen. Op de website kan dit via de Cookie Instellingen (te vinden onderin op de pagina), in de app kan dit via de Privacy instellingen (te vinden onder het kopje Voorwaarden en privacy in de Instellingen tab).

Ben je opzoek naar meer informatie of is er iets niet duidelijk, neem dan contact op met privacy@rtl.nl.

Welke partijen kunnen cookies plaatsen?

Buienradar is onderdeel van RTL Nederland. Indien je akkoord gaat met plaatsing van cookies, geldt dit akkoord voor alle websites en apps van RTL. Derde partijen, zoals adverteerders en social-medianetwerken, hebben de mogelijkheid tracking cookies te plaatsen of om je websitebezoeken te volgen als je doorsurft naar websites buiten het RTL-netwerk en zo gepersonaliseerde advertenties te kunnen tonen.

De cookiewall geeft inzicht in welke partijen er cookies mogen plaatsen op ons platform. Je vindt een overzicht van deze partijen in de leverancierslijst van de cookiewall. Op de website kan dit via de Cookie Instellingen (te vinden onderin op de pagina), in de app kan dit via de Privacy instellingen (te vinden onder het kopje Voorwaarden en privacy in de Instellingen tab). De leverancierslijst is te vinden op de eerste pagina van de cookiewall.
In deze lijst kan je per leverancier lezen welke cookies zij gebruiken en waarvoor. Ook kan je zelf per leverancier (of voor alle leveranciers) bepalen of je hen toestemming wil verlenen.

Kan mijn data verwijderd worden?

Ja, dit kan. Echter verschilt het per soort data hoe je deze kan verwijderen.

Cookies
Er zijn verschillende soorten cookies. In sommige gevallen worden cookies automatisch verwijderd als je je browser afsluit. In andere gevallen blijven deze cookies langer bewaard en kunnen deze ook bij een volgend gebruik van de dienstverlening worden uitgelezen. Je kunt zelf je cookies verwijderen in de instellingen van een webbrowser. Voor meer informatie hierover stuur een bericht naar privacy@rtl.nl.

Locatiegegevens
Jouw locatiedata wordt verzameld om je optimaal gebruik te laten maken van onze locatiegebonden weersfuncties (zoals de widget en meldingen). Deze data is volledig anoniem en kan daardoor niet per persoon worden verwijderd. De data slaan we 5-8 maanden op en wordt na de genoemde periode automatisch verwijderd.

Welke persoonlijke informatie verzamelt RTL?
Zoals aangegeven is Buienradar onderdeel van RTL Nederland. In de privacyverklaring van RTL lees je welke persoonsgegevens er worden verzameld en welke rechten jij hebt met betrekking tot jouw persoonsgegevens.
Wil je meer informatie over het verwijderen van jouw persoonlijke gegevens van het gehele RTL Netwerk, neem dan contact op met privacy@rtl.nl.

Ik heb een Buienradar Plus abonnement. Waarom moet ik toch de cookiewall accepteren?

Als jij een Buienradar Plus abonnement hebt, gebruiken we jouw persoonlijke gegevens niet voor commerciële doeleinden. Voor jouw gebruik van de app houdt dat in dat je alleen de functionele cookies hoeft te accepteren.

Functionele cookies
Met deze cookies onthouden we jouw voorkeuren, zoals bijvoorbeeld jouw laatst geselecteerde radar. Ook jouw favoriete locaties worden opgeslagen in een cookie, zodat je niet iedere keer je locatie(s) in hoeft te stellen als je de app opnieuw opent.
Met andere woorden: door het gebruik van functionele cookies wordt de Buienradar app een stuk gebruiksvriendelijker!

Dit is de reden waarom je met een Buienradar Plus abonnement ook onze cookiewall moet accepteren.

Ik kan de Privacy instellingen niet wijzigen.

Het kan gebeuren dat er niks gebeurt als je op Privacy instellingen klikt, en deze daardoor niet kan wijzigen. Dit komt waarschijnlijk omdat je een Ad blocker op je telefoon hebt staan: onze Privacy instellingen worden hierdoor ook geblokkeerd.

Om dit op te lossen moet je bij jouw eigen Ad blocker Buienradar op de whitelist zetten. Het verschilt per app hoe je dit moet doen, dit kan je in de app zelf vinden.

Staat Buienradar bij jou op de whitelist maar kan je nog steeds niet de privacy instellingen wijzigen? Probeer dan de app opnieuw te installeren, of neem contact op met appsupport@buienradar.nl

Waarom wil Buienradar mijn locatie gebruiken?

Website
We bieden jou de mogelijkheid direct het weer op jouw locatie te tonen. Hiermee kunnen we onze gebruikers persoonlijk van dienst zijn. Mocht je dit niet willen, dan is het geen probleem als je dit weigert. Dan kan je Buienradar nog steeds gebruiken zoals je gewend bent, zonder dat we jouw voorkeurslocatie gebruiken.

App
Als je toestemming hebt gegeven voor het gebruik van jouw locatie, gebruikt de Buienradar app jouw locatie om de meest actuele weersinformatie op jouw locatie te tonen. Ook kun je meldingen en widgets instellen, die op basis van je locatie informatie tonen over het weer. Indien je hier geen toestemming voor geeft, kunnen wij jouw locatie niet bepalen en zullen we je alleen voorzien van meldingen op aangegeven locaties, niet op basis van automatische locatiebepaling.

De locatie(s) van onze gebruikers worden ook gebruikt om relevante advertenties te tonen en onze producten en diensten te verbeteren.

Hoe kan ik tracking aanzetten in de app en relevante advertenties tonen?

Sinds de iOS 14.5 update moet elke app vragen of ze jouw activiteit mogen volgen. Buienradar vraagt hierom omdat wij alleen gratis kunnen blijven dankzij relevante advertenties. Het aanzetten van deze tracking kun je doen door onderstaande stappen te volgen:

1. Open de iOS instellingen
2. Scroll naar beneden totdat je 'Privacy' ziet, en klik hierop
3. Ga dan naar 'Tracking'
4. Zet hier 'Sta tracking verzoeken van apps toe' aan
5. Zie je op dit scherm ook Buienradar? Zet deze dan ook op groen.

Heb je dit aangezet maar staat Buienradar niet op dit scherm?

1. Sluit de Buienradar app volledig, en open 'm opnieuw
2. Wanneer de app weer vraagt om toestemming, kies dan de optie ‘Sta toe’

Lees hier meer over op de website van Apple: Als een app vraagt om uw activiteit te volgen.

Kan ik de Buienradar app gebruiken zonder tracking?

Ja, dat is mogelijk. Met het Buienradar Plus abonnement gebruiken wij jouw persoonlijke gegevens niet voor commerciële doeleinden, én krijg je geen advertenties meer te zien!

Liever geen Buienradar Plus? Op iOS is het ook mogelijk om tracking uit te zetten. We waarderen het heel erg als je dit wel aanzet, omdat Buienradar alleen gratis kan blijven dankzij het tonen van relevante advertenties.

Tot voor kort kon je ook gebruikmaken van Buienradar als je cookies weigert. Waarom kan dat niet meer?

Het is voor RTL een grote uitdaging om een uitgebreide weer-app als Buienradar gratis ter beschikking te stellen voor miljoenen gebruikers. Er zijn twee manieren om de kosten ervan te dekken: via advertenties of via abonnementsgeld. Persoonlijke advertenties zijn mogelijk dankzij zogeheten cookies. Cookies zijn kleine bestandjes die informatie opslaan over jouw surfgedrag. Om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk mensen van Buienradar gebruik kunnen blijven maken, vragen we ze om cookies te accepteren. Hiermee blijft de app gratis en betaal je eigenlijk met je eigen data zodat wij gepersonaliseerde advertenties kunnen bieden. Wil je dat niet, dan betaal je een relatief klein bedrag van 4,99 euro per jaar (0,42 cent per maand) om de technisch hoogstaande app vol informatie van de beste meteorologen te kunnen blijven gebruiken.

Maar er was altijd een optie om geen cookies te accepteren en toch gratis gebruik te maken van Buienradar?

Klopt, we kiezen ervoor om deze optie niet langer aan te bieden, omdat we vinden dat ons uitgebreide weerplatform waardevol genoeg is voor een kleine bijdrage van de gebruiker, in de vorm van data of een relatief klein bedrag van 4,99 euro per jaar, omgerekend 0,42 cent per maand. We hopen dat gebruikers begrijpen dat we een dergelijke app en site vol technisch hoogstaande informatie van de beste meteorologen niet langer helemaal gratis kunnen aanbieden. Dit waarborgt bovendien de toekomst van onze populaire weerdienst.

Wat krijg je eigenlijk allemaal voor die 4,99 per jaar?

- Advertentievrije app én website (het abonnement was voorheen € 3,99 per jaar maar was alleen voor de website of voor de app);

- Exclusieve cadeaus t.w.v. € 73,- voor betalende leden (tijdens proefperiode beperkt aanbod);

- Extra functionaliteiten in de app;

- Jouw data wordt niet gedeeld met advertentiepartners;

- 10% van je aanschaf doneren wij aan Staatsbosbeheer.

Waarom kan dit niet per maand worden afgesloten?

Omdat de voordelen die we bieden in het jaarabonnement een hoge waarde vertegenwoordigen, van meer dan 70 euro aan kortingen. Het staat dan niet in verhouding als mensen na 1 maand (a 42 cent) daarna het abonnement weer zouden opzeggen.

Wat was de aanleiding voor deze aanpassing?

We zijn als bedrijf aangeschreven door de Autoriteit persoonsgegevens dat we de cookiemodule iets moesten aanpassen om aan de regelgeving te voldoen. Dat moment hebben we aangegrepen om onze abonnementsoptie al eerder aan te bieden en voortaan af te zien van de weiger-optie.

Maar mag Pay or ok wel dan? Daar was toch ook kritiek op?

Het invoeren van Pay or Ok is gewoon toegestaan en geldt als manier voor bedrijven om de kosten van diensten of journalistiek te kunnen dekken. Dat kan dus door gepersonaliseerde advertenties of het vragen van een abonnementsbedrag. Het Europees Comité voor gegevensbescherming (EDPD) heeft eerder dit jaar laten weten dat ze vinden dat deze cookiemodule niet gebruikt zou moeten worden door megaplatforms als Meta, Google en Amazon met meer dan 45 miljoen gebruikers, maar daar vallen kleinere bedrijven als RTL Nederland niet onder. Net als vele andere nieuwsuitgevers en aanbieders van weerplatform vinden we als RTL het gebruik van Pay or ok, of varianten daarop, een goede manier om de kosten die we maken terug te verdienen.

Radars, kaarten & weergegevens

Wat is de betekenis van alle symbolen , kleuren en variabelen?

Bij veel van onze radars en weerkaarten is een legenda beschikbaar. Op de website vind je deze rechtsonderin de betreffende kaart. In de app vind je deze onder het vraagteken-symbool.

Voor uitleg over de overige symbolen en variabelen zie onze legenda pagina.

Wat is het verschil tussen de -1u, 3u, 8u, 24u en 48u radars?

Buienradar heeft momenteel 5 tijd opties om uit te kiezen op onze buienradar.

De -1-uur radar geeft een inzicht in de regen die daadwerkelijk gemeten en gevallen is in Nederland.

De 3-uurs verwachting maakt gebruik van het meest actuele radarbeeld en maakt op basis van dit radarbeeld de verwachting voor de komende 3 uur. Er kan geen rekening gehouden worden met het ontstaan of oplossen van buien. Het berekenen hiervan duurt simpelweg te lang, namelijk zo'n 5 uur.

De 8-uurs radar is in de eerste uren vrijwel gelijk aan de 3-uurs radar alleen voegt deze weergave daar op een 'slimme' manier de modelberekeningen van de 24-uurs radar aan toe, om zo een beeld te geven voor de gehele (werk)dag of nacht. Let wel op, dat de 8-uurs radar naar het einde toe minder nauwkeurig wordt.

De 24-uurs verwachting maakt gebruik van een weermodel en wordt elke 6 uur geüpdatet. Nadeel van de 24-uurs verwachting is dat het altijd gebruik maakt van 6 uur oude data.

De 48-uurs verwachting werkt hetzelfde als de 24-uurs radar maar laat alleen de modelberekening tussen 24 en 48 uur in de toekomst zien.

Wat zie ik op de buienradar?

De buienradar toont alleen maar regenwolken, dus normale bewolking wordt niet getoond. Normale bewolking kan je beter bekijken op de satellietkaart of wolkenradar.

De verschillende kleuren op de buienradar geven de intensiteit van de regen weer, de uitleg van deze kleuren vind je in de legenda die hoort bij deze kaart. Op de website vind je deze rechtsonderin de betreffende kaart. In de app vind je deze onder het vraagteken-symbool. De kleur geeft de gemeten neerslagintensiteit weer in de eenheid millimeter per uur.

Jullie zeggen dat het droog is, maar het regent hier toch, hoe kan dat?

De radarinstallaties, die in Nederland en omliggende landen staan opgesteld, zenden radargolven uit die weerkaatsen tegen neerslagdeeltjes. Op deze manier krijgt Buienradar een beeld met allerlei echo’s te zien. Indien de neerslagdeeltjes heel klein zijn (vooral bij motregen of fijne sneeuw), kunnen de uitgezonden radargolven deze neerslag wel eens missen. We zien dan geen neerslag op de Buienradar, maar er valt wel degelijk neerslag.

Simpel gezegd is de bestaande radartechniek dus niet compleet feilloos voor fijne neerslag. Hierdoor kan het voorkomen dat de buienradar zegt dat het droog is, terwijl het toch regent.

Bekijk ook eens onze Motregenradar en Sneeuwradar waar we voor deze effecten proberen te corrigeren.
In de app kun je de Motregenradar vinden door op de ‘Vandaag’ pagina bij de radar rechtsboven op het lagen icoontje te klikken. Dan kom je in een menu waar je alle beschikbare kaarten en radars kunt selecteren.

Hoe kan ik zien hoe hard het regent?

De verschillende kleuren op de buienradar geven de intensiteit van de regen weer, de uitleg van deze kleuren vind je in de legenda die hoort bij deze kaart. Op de website vind je deze rechtsonderin de betreffende kaart. In de app vind je deze onder het vraagteken-symbool. De kleur geeft de gemeten neerslagintensiteit weer in de eenheid millimeter per uur.
Ook in de neerslaggrafiek kan je de neerslagintensiteit zien in de eenheid millimeter per uur.

Millimeter per uur
De radarmetingen worden elke 5 minuten doorgegeven. Hierbij geeft de neerslagintensiteit de neerslag in millimeters weer die valt in 1 uur. Het betekent niet dat in die 5 minuten zoveel neerslag valt.

Jullie zeggen dat het regent, maar het is hier gewoon droog, hoe kan dat?

De radar meet de neerslag die vanaf grote hoogte naar beneden valt. Wanneer de onderste luchtlagen erg droog zijn, dus de luchtvochtigheid laag, kan het gebeuren dat de regen gedeeltelijk of zelfs helemaal verdampt voordat het de aarde bereikt. De radar meet dus de regen die op enige hoogte valt wel, maar de regen bereikt de grond niet. We proberen dit waar mogelijk te corrigeren, maar dit is helaas niet altijd mogelijk.

Simpel gezegd is het meten van neerslag op enige hoogte niet altijd een goede weergave van de actuele situatie op de grond. Hierdoor kan het voorkomen dat de buienradar zegt dat het regent, terwijl het gewoon droog is.

Wat betekent de gevoelstemperatuur?

De gevoelstemperatuur probeert in een cijfer te omvatten hoe de temperatuur aanvoelt voor een mens. In een koude periode wordt dit cijfer anders berekend dan in een warme periode.

Koud
Tijdens koude perioden wordt de gevoelstemperatuur berekend aan de hand van de temperatuur en windsnelheid (wind chill). Hoe harder het waait, des te kouder het aanvoelt. Een koude periode wordt gedefinieerd als een periode met temperaturen onder de 10 graden Celsius.

Warm
Tijdens warme perioden wordt de gevoelstemperatuur berekend aan de hand van de temperatuur en luchtvochtigheid (heat index). Hoe vochtiger de lucht, des te warmer het aanvoelt.

Waarom komt de neerslag in de 14-daagse lijst niet overeen met de neerslag in de radar?

De 14-daagse lijst maakt gebruik van een ander weermodel dan onze radarkaart, daardoor kunnen deze soms van elkaar verschillen. Voor de korte termijn is de accuraatheid van de radar over het algemeen hoger dan die van het 14-daagse overzicht.

Is er ook een buienradar voor andere landen beschikbaar?

Voor Nederland en België zijn er aparte gedetailleerde buienradars beschikbaar.

Voor de landen in West Europa kan je gebruik maken van de Europese buienradar.

Voor de overige landen in Europa, Afrika en het Midden Oosten kan je een kijkje nemen op de Panoramaradar. Deze is nog in ontwikkeling en voorlopig alleen te vinden op onze website (dus niet in de app). Klik hier om deze te bekijken.

Helaas zijn er ook nog een aantal landen waar nog geen buienradar voor beschikbaar is. Dit komt doordat de data waarmee wij een buienradar maken niet in alle landen publiek toegankelijk is. We hopen in de toekomst meer landen toe te kunnen voegen aan onze diensten.

Waarom zegt het geschreven weerbericht iets anders dan de 14-daagse lijst?

Het geschreven weerbericht wordt door onze meteorologen opgesteld, hiervoor combineren zij meerdere weermodellen. De 14-daagse lijst combineert automatisch verschillende weermodellen. Het kan dus voorkomen dat hier een verschil in zit.

Geen van de weermodellen heeft helaas altijd gelijk. Het is dus goed om ook even het geschreven weerbericht te lezen, omdat onze meteorologen daarin de verschillende weermodellen combineren en handmatig de meest accurate weerinformatie gebruiken. Daardoor is de kans groter dat de informatie klopt (al blijven het ook maar mensen natuurlijk).

Overigens proberen wij continu de automatische weermodellen verder te verbeteren, zodat deze in de toekomst nog beter aan zullen sluiten.

Waarom zie ik op verschillende apparaten andere verwachtingsdata voor dezelfde plaats?

Buienradar werkt met meerdere servers om de data te leveren. Het kan zijn dat de updatemomenten van deze servers net anders vallen. Hierdoor kan het zijn dat de data van elkaar afwijkt. Dit mag echter nooit langer zijn dan een paar minuten.

Mocht je toch over een langere periode verschillende data zien, neem dan contact met ons op via het contactformulier.

Ik zie (een) spelfout(en) in het weerbericht.

Bedankt voor je oplettendheid! Onze meteorologen doen uiteraard hun best om dit te voorkomen. Wij horen graag van je via het contact formulier, zodat de fouten gecorrigeerd kunnen worden.

Wat betekent het percentage in de 14-daagse lijst?

Dit is de neerslagkans. Het geeft de kans weer of er op een specifieke tijd of dag op een locatie neerslag kan vallen.

Website

Waar kan ik andere radars en kaarten vinden?

Naast de buienradar bieden wij nog vele andere radars en kaarten aan op onze website. Deze kan je op meerdere manieren raadplegen.

Enkele radars en kaarten zijn te vinden in de tabjes boven de buienradar op de hoofdpagina. Deze tabjes kunnen per dag wisselen, afhankelijk van de weersituatie.

Voor een compleet overzicht van onze radars en kaarten kan je terecht in het menu van de website.

Op een desktop browser zoek je in de groene balk bovenin onder het kopje 'Nederland' of 'Wereldwijd' naar het thema van de kaarten. Als je vervolgens een thema hebt geselecteerd krijg je een overzicht te zien van de beschikbare radars en kaarten. Ook kan je binnen dat thema in het linkermenu op deze pagina wisselen tussen de verschillende opties.

Op onze mobiele website kan je het menu openen door op de drie streepjes rechtsbovenin de webpagina te klikken. Hier vind je dezelfde opties als hierboven beschreven onder 'Nederland' en 'Wereldwijd'. Onderaan in het hoofdmenu vind je een aantal symbolen waarmee je ook direct naar een bepaalde radar of kaart kan navigeren.

Hoe kan ik mijn favoriete locatie(s) instellen of verwijderen?

Het instellen van je favoriete locatie(s) gaat het gemakkelijkst via de locatie zoekbalk op onze website. In deze zoekbalk zoek je op een locatie. Vervolgens zie je een sterretje verschijnen achter de gevonden locaties. Door op dit sterretje te klikken sla je een locatie op als favoriet. Door nogmaals op dit sterretje te klikken verwijder je de locatie weer als favoriet.

Op een dekstop browser kan je je favoriete locatie(s) ook instellen in het onderdeel 'Mijn weer' en dan 'Overzicht' in de groene balk. Hier kan je met de groene knop ‘Locatie toevoegen’ meerdere favoriete locaties instellen, tot maximaal 6. Hier kan je ook locaties verwijderen door middel van het rode kruisje. In dit menu kan je ook selecteren welke locatie standaard moet openen op de hoofdpagina van onze website door er eentje als 'standaard' aan te klikken.

Indien je een locatie mist in onze lijst, laat het ons dan weten via het contactformulier, dan kunnen we deze mogelijk nog toevoegen.

Waarom vraagt mijn Safari browser elke dag opnieuw of Buienradar mijn locatie mag gebruiken?

Safari browsers staan standaard zo ingesteld dat ze elke dag opnieuw vragen of een specifieke website je locatiegegevens mag gebruiken. Hierdoor krijgen Safari gebruikers elke dag opnieuw onze locatie pop-up te zien met de vraag of wij jouw locatie mogen gebruiken voor het lokale weer. Je kan dit voorkomen in 3 stappen:

1. Klik met de rechtermuisknop op 'buienradar.nl' in de website-adresbalk van Safari
2. Klik hier op 'Instellingen voor deze website'
3. Onderaan deze instellingen staat 'Locatie: Vraag'. Verander deze van 'Vraag' naar 'Sta toe' (of 'Weiger' als je liever niet hebt dat wij jouw locatiegegevens gebruiken voor het weer).

Let op: bovenstaande stappen werken alleen voor Safari 12 of hoger.

Waarom zie ik telkens De Bilt als locatie op Buienradar?

De Bilt is de standaardlocatie die wij op onze website hebben ingesteld, omdat het KNMI hier gevestigd is.
Je kan op onze website zelf je huidige of favoriete locatie instellen, zie hiervoor de vraag 'Hoe kan ik mijn favoriete locatie(s) instellen of verwijderen?'.

Als je na het instellen van je huidige of favoriete locatie nog steeds elke keer de Bilt als eerste locatie krijgt als je onze website bezoekt, heeft dat waarschijnlijk te maken met je cookie instellingen.
Onze website heeft namelijk cookies nodig om te kunnen onthouden welke locatie jij graag bekijkt.

Indien je geen cookies toestaat op onze website of je browser zo hebt ingesteld dat deze dagelijks de cookies verwijdert na gebruik, zal je altijd als eerste locatie de Bilt blijven zien.

Je kan dit oplossen door een uitzondering te maken voor onze website in je cookie instellingen. Per browser verschilt hoe je dit precies moet doen. Zoek hiervoor in Google bijvoorbeeld naar: 'Google Chrome cookies toestaan'.

Widgets

Ik wil een andere locatie zien in de widget.

Apple
In de iOS widgets kan je zelf kiezen voor welke locatie je het weer krijg te zien. Dat doe je zo:
1. Voeg de Buienradar widget in jouw gekozen formaat toe aan je scherm
2. Klik op de widget en hou deze ingedrukt totdat er een menu verschijnt
3. Selecteer 'Wijzig widget' en klik op 'Favoriete locaties'
4. Kies uit de lijst een favoriete locatie of 'Huidige locatie'
Nu laat de widget het weer voor de geselecteerde of huidige locatie zien!

Staat de locatie waar je naar opzoek bent er niet tussen? Stel deze dan eerst in de app in als een favoriete locatie, door op de ster naast de locatie naam te klikken.

Android
De widget kiest als standaard locatie De Bilt. Wil je een van je favoriete locaties zien, of je huidige locatie? Volg onderstaande stappen:
1. Ga naar de Instelling tab en kies 'Voorkeurslocatie widget'
2. Kies voor je huidige locatie, een van je favoriete locaties of zoek naar een locatie
3. Klik op 'Opslaan' onderaan de pagina
4. Ga naar je widget en klik op het ⟳ icon om de widget te verversen
De widget laat nu de locatie zien waar jij voor hebt gekozen!

iOS: De widget laat de huidige locatie niet zien.

Als je het weer voor je huidige locatie wil laten zien in de widget, kan je dit in de instellingen van de widget selecteren. Hiervoor is het wel nodig dat de app toestemming heeft om je huidige locatie te krijgen. Dat kan je in de instellingen van je telefoon aanzetten onder Buienradar > Locatie > Altijd.