Over Buienradar
Conformiteitsverklaring digitale toegankelijkheid voor de dienst Buienradar
Datum van uitgifte: juni 2025
2. Inleiding
Buienradar is onderdeel van RTL Nederland. Bij RTL streven we naar een maatschappij waar plek is voor ieders verhaal, dus ook mensen met een beperking. Mensen met een beperking moeten zich herkennen in onze content en moeten er net als iedere ander gebruik van kunnen maken.
We zien het als onze maatschappelijke verantwoordelijkheid om onze content aan te bieden op een manier die voor iedere Nederlander toegankelijk is. Daarom spannen we ons in om de toegankelijkheid van onze content en platformen ruimschoots te verbeteren. Dit doen we in navolging van de European Accessibility Act.
De European Accessibility Act is een richtlijn van de Europese Unie die de toegankelijkheid van producten en diensten voor mensen met een beperking wil verbeteren. De richtlijn werd in 2019 aangenomen en heeft als doel om ervoor te zorgen dat mensen met een beperking in alle EU-landen makkelijker kunnen meedoen in de samenleving en het werk, zonder dat er belemmeringen zijn. Dit wordt bereikt door obstakels te verminderen of te verwijderen in verschillende gebieden, zoals openbaar vervoer, digitale diensten en zowel publieke als private diensten. De EU-landen moeten deze richtlijn in hun eigen wetgeving opnemen. In Nederland is dit geregeld in de Implementatiewet toegankelijkheidsvoorschriften producten en diensten.
Deze verklaring bevestigt dat de dienst Buienradar voldoet aan de regels en wetten van de EAA. Buienradar verbindt zich ertoe haar website en mobiele applicaties toegankelijk te maken volgens de Europese wetgeving.
3. Beschrijving van de Dienst
Buienradar biedt een compleet en betrouwbaar overzicht van het weer. Met Buienradar kan een gebruiker precies zien waar en wanneer het gaat regenen én wat het weer tot wel twee weken vooruit zal zijn. Daarnaast worden de actuele meetgegevens, zoals temperatuur, wind, UV en hooikoortsinformatie weergegeven in de weerkaarten. Bij gevaarlijk weer ontvangen gebruikers tijdig een weerswaarschuwing. Buienradar is eenvoudig te raadplegen via de website, mobiele apps, smartwatches en diverse media-uitingen, zoals het RTL Weer op RTL4.
Voor de toegankelijkheid van Buienradar zijn verschillende klantcontactmomenten relevant. Samen vormen zij de hele klantreis. De klantreis bestaat uit verschillende fases:
1. Oriëntatie
2. Kosteloos gebruik (met advertenties)
3. Buienradar Premium abonnement (zonder advertenties)
4. Opzeggen
5. Bemiddeling
Voor al deze fases is het van belang dat de inrichting toegankelijk is.
Gebruikers kunnen bij vragen, klachten of opmerkingen eenvoudig contact opnemen met onze klantenservice 24/7 via diverse (digitale) kanalen. Zo is (anoniem) contact met onze klantenservice mogelijk via verschillende sociale mediakanalen, een digitaal contactformulier in de app en op de website of via de App Store (iOS) of Play Store (Android). Daarbij zijn de veelgestelde vragen (FAQ) te vinden in de apps en websites die zowel via het toetsenbord te bedienen is en toegankelijk voor voorleesfuncties.
De klantenservice gebruikt een platform waarmee onze medewerkers een overzicht hebben van de interacties van gebruikers. Hiermee is het contact efficiënt, persoonlijk en toegankelijk. Hierbij wordt eenvoudige en begrijpelijke taal gebruikt
Voor betalende gebruikers met een Buienradar Premium abonnement zijn er meerdere contactmomenten ingebouwd, bijvoorbeeld bij het aanmaken van een account, het koppelen van een advertentievrije website aan de app, of aan het opzeggen van het abonnement. Ook zij kunnen gebruikmaken van het digitale contactformulier voor persoonlijke ondersteuning.
Om te verzekeren dat we voortgang maken op het gebied van toegankelijkheid bestaat sinds september 2024 voor heel RTL de werkgroep toegankelijkheid. Deze werkgroep bestaat uit werknemers van verschillende afdelingen, waaronder Traffic, UX-research & UX-design, Product, Legal en Communicatie. Onze visie op toegankelijkheid is ontstaan door een samenwerking van deze collega’s en wordt door hen verder de organisatie in gebracht.
In 2024 en 2025 is de werkgroep toegankelijkheid de aanjager geweest voor de volgende RTL-brede activiteiten:
- Bewustwordingsactiviteiten zoals workshops met gebruikers met een beperking en het intern organiseren van de Week van de Toegankelijkheid;
- Toegankelijkheidstrainingen voor Front-end ontwikkelaars, UX en Designers, Product Owners, App ontwikkelaars en online redacteuren;
- Gebruikersonderzoeken met mensen met een visuele, auditieve en motorische beperking;
- Technische onderzoeken op basis van de WCAG-principes Waarneembaar, Bedienbaar, Begrijpelijk en Robuust.
De werkgroep komt op structurele basis bij elkaar om de voortgang op toegankelijkheid te bespreken. De resultaten worden bijgehouden en verzameld en eens in de zoveel tijd besproken met de RTL-directie. Drie directieleden zijn specifiek verantwoordelijk voor onze inzet op toegankelijkheid: de CMO, de CCO en de CTO.
4. Conformiteitsbeoordeling
Voor de beoordeling van de toegankelijkheid van Buienradar hebben we zowel technische onderzoeken als gebruikersonderzoeken uitgevoerd, in samenwerking met Stichting Accessibility, voor zowel de web- als de desktopversie van Buienradar. Deze onderzoeken zijn uitgevoerd in november en december 2024.
Voor de technische onderzoeken hebben we het platform van Buienradar getoetst op WCAG 2.2 richtlijnen. Daarbij zijn de vier principes van Europese Norm voor toegankelijkheid gehanteerd: waarneembaar, bedienbaar, begrijpelijk en robuust. Voor de gebruikersonderzoeken hebben we mensen met een visuele, auditieve en motorische beperking het platform laten gebruiken. De combinatie van beide onderzoeken hebben geleid tot inzicht in de nodige verbeteringen die leiden tot conformiteit.
Naar aanleiding van gebruikerstesten heeft het team het design system opnieuw gecontroleerd op de juiste kleurratio’s. Hierbij zijn enkele aanpassingen gedaan om de leesbaarheid te verbeteren, met name in de donkere modus. Ook is de opbouw van de voorleesfunctie in de Buienradar apps volledig herzien. Daarbij is vastgelegd welke onderdelen in de apps uitgesproken moet worden en welke onderdelen juist overgeslagen kunnen worden, zodat gebruikers met een visuele beperking een veel prettigere app ervaring hebben.
Het weerteam van Buienradar schrijft meerdere malen per dag weerberichten en blogs voor op de websites en apps. Deze teksten worden geschreven en gecontroleerd op taalniveau B1. Inhoudelijke vaktermen worden zo duidelijk en eenvoudig mogelijk uitgelegd, zodat iedereen de informatie tot zich op kan nemen.
Het team dat gebruikersvragen en klachten afhandelt, is gespecialiseerd in klantcontact. Teamleden zijn getraind om feedback van gebruikers duidelijk, vriendelijk en in begrijpelijke taal te beantwoorden. Ook hierbij streven we naar communicatie op B1-niveau, zodat onze dienstverlening voor zoveel mogelijk mensen toegankelijk is.
5. Testresultaten en beoordeling
De resultaten van de technische onderzoeken hebben geleid tot verbeteringen op de volgende punten:
- Verbeterde kleurcontrasten volgens de WCAG-richtlijnen in de Buienradar apps, websites en in de weerkaarten in het Tv-programma RTL Weer;
- Vergroting van het lettertype in de weerberichten, weerblogs en weersverwachtingen op Buienradar;
- Toevoeging donkere modus op de website; De resultaten van de gebruikersonderzoeken hebben geleid tot een hoger bewustzijn op het gebied van toegankelijkheid binnen de betreffende teams.
De ervaring van gebruikers met een beperking zijn voor de teams een belangrijke aanvulling op de cijfers. Daarnaast zijn er in de technische onderzoeken succescriteria getoetst waar Buienradar niet aan voldoet en die nog niet (volledig) zijn opgelost. Hieronder valt bijvoorbeeld een verbeterde toetsenbordnavigatie op de websites en een verbeterde voorleesfunctie in de Buienradar apps.
Buienradars websites en apps voldoen gedeeltelijk aan de WCAG (Web Content Accessibility Guidlines).
Momenteel werkt het team van Buienradar aan de volledige vernieuwing van de website, waarbij alle knelpunten die uit de technische onderzoeken naar voren zijn gekomen, worden aangepakt. Een belangrijk aandachtspunt is de toetsenbordnavigatie. Uit de verschillende onderzoeken blijkt dat de huidige implementatie niet naar behoren werkt. Tijdens de gefaseerde livegang van de nieuwe website in de komende maanden worden steeds meer knelpunten voor mensen met een beperking weggenomen.
Wat betreft de Buienradar apps bevinden we ons in de laatste fase van de vernieuwing. De kleurcontrasten zijn volledig in lijn met de WCAG-richtlijnen; er zijn kleuren aangepast om te voldoen aan de kleurcontrastcriteria. Daarnaast werkt het team aan de verbetering van de screenreader in zowel de iOS- als de Android app. Ook deze verbetering rollen we stapsgewijs uit in de Buienradar apps.
Borging van beleid op toegankelijkheid
Voor de borging van toegankelijkheid in onze processen en het toetsen van onze voortgang zullen we zowel de technische als de gebruikersonderzoeken een jaar na dato opnieuw uitvoeren: aan het einde van 2025. De afstemming hiervoor gebeurt door de (eerdergenoemde) werkgroep toegankelijkheid van RTL. Zij zijn samen verantwoordelijk voor het monitoren van de toegankelijkheidsmaatregelen en het doorvoeren van veranderingen ten behoeve van de digitale toegankelijkheid van (onder andere) Buienradar.
Ook zullen we in 2025 2 of 3 interne WCAG-experts opleiden. Naast dat verschillende teams toegankelijkheidstrainingen hebben gevolgd, zullen deze experts het eerste aanspreekpunt zijn voor de teams voor vragen met betrekking tot toegankelijkheid. De verantwoordelijkheid voor de toegankelijkheid van de Buienradar ligt op directieniveau bij de CMO van RTL, in samenwerking met de Head of Product van Buienradar en de Product Owner. De Product Owner is aangesloten bij de werkgroep toegankelijkheid.
6. Verantwoording en Verklaring van Conformiteit
Verklaring van de dienstverlener dat de dienst voldoet aan de Europese toegankelijkheidseisen.
Noem hier de bevoegde persoon en functie die namens jouw bedrijf of organisatie deze verklaring ondertekent.
Verwijs zo nodig naar andere dienstverleners of andere verklaringen die voorwaardelijk zijn om deze verklaring te kunnen afgeven.
Handtekening van de bevoegde vertegenwoordiger.
7. Overige informatie
Heb je vragen over de toegankelijkheid van onze dienst? Stuur dan een mail naar toegankelijkheid@buienradar.nl of via ons klantcontactcentrum op de website via https://www.buienradar.nl/overbuienradar/contact of in de Buienradar app via Info tab > Vragen en feedback > Neem contact op.
De conformiteitsverklaring zal geüpdatet worden aan het begin van het jaar 2026.