Er is sneeuw op komst! Vannacht kan het vooral in het westen en midden even sneeuwen en ook morgenmiddag- en avond is er kans op sneeuw, dan vooral in het oosten en noorden van het land. Voor mensen die de weg op moeten, kunnen winterbanden in zo'n situatie een uitkomst zijn. Maar is het nu echt beter om banden te wisselen? Of kunnen all-season banden ook goed genoeg zijn? De voor- en nadelen op een rij.
Sneeuw op zondag
Eerst over de verwachte sneeuwval: hoeveel gaat er precies vallen en wanneer? Dat vertellen we je in ons uitgebreide weerbericht! Daarin lees je ook meteen de meest actuele stand van zaken.
Op het moment van schrijven (zaterdagavond) lijkt er in de nacht van zaterdag- op zondag een beetje sneeuw te gaan vallen, vooral in het westen van het land. Meer dan 1 cm wordt er echter niet verwacht... In het oosten en noordoosten blijft het tot de ochtend droog.

Figuur 1: De verwachte sneeuwradar voor (met de klok mee vanaf linksboven gezien) middernacht, 03.00u vannacht, 06.00u zondagochtend en 09.00u zondagochtend. Je ziet dat het sneeuwgebied steeds minder actief wordt, naarmate hij richting het noordoosten trekt. De meeste sneeuw valt dus in het westen, maar daar smelt veel weg. In het noorden en oosten is het wel koud genoeg, maar daar gaat het dus niet meer hard sneeuwen...
Zondagochtend valt er nog een enkele vlok sneeuw, dan juist in het oosten en noorden. Niet genoeg om een heel sneeuwdek te veroorzaken, maar wellicht wordt het landschap ietwat wit ervan. Zondagmiddag volgt vanuit Zeeland regen, die later in de middag en avond in het noorden en oosten overgaat in sneeuw. Daar kan dan een klein sneeuwdek ontstaan van 1-3 cm dik met bijbehorende gladheid. In de rest van het land blijft het bij natte sneeuw die waarschijnlijk niet of nauwelijks blijft liggen. In het zuiden van het land valt sowieso geen sneeuw, daar is het allemaal regen.
Figuur 2: De verwachte sneeuwradar zondagavond 17.00u. In grote delen van Nederland valt er gewoon regen, maar in het oosten en noorden gaat het sneeuwen met een sneeuwdek en gladheid tot gevolg.
Banden erg belangrijk
Dan terug naar mensen die de weg op moeten. Veel mensen staan er niet zo snel bij stil, maar je banden zijn erg belangrijk! Ze vormen namelijk het enige contact tussen het wegdek en je auto. Niet voor niets heeft de overheid strenge eisen geformuleerd voor de minimale profieldiepte van je band (1.6 mm). Een band zonder profiel, een gladde band, heeft namelijk nauwelijks grip. Zeker niet als het regent!

Figuur 1: Op veel banden zit een zogeheten "slijtageindicator". Dit is een verhoogd stukje rubber in een van de groeven. Als het profiel vervolgens gelijk staat met dit stukje rubber, moet je ze laten vervangen.
Niet voor niets hebben ze zelfs in de Formule 1 aparte "regenbanden". Bij droog weer zijn de auto's zo gemaakt dat ze genoeg grip hebben op droog asfalt, maar bij regenachtige omstandigheden moeten zelfs formule 1 auto's overstappen op banden met profiel! Anders zouden ze bij de eerste de beste bocht van de baan vliegen.

Figuur 2: Enkele banden die gebruikt worden tijdens formule 1 races: links staan de regenbanden, rechts de banden zonder profiel voor droog weer. Als jouw autoband er zo uitziet, is het toch verstandig eens langs de bandenspecialist te gaan...
Winter- of zomerband?
Winterbanden zijn zo gemaakt dat ze bij temperaturen onder de 7 graden veiliger zijn dan zomerbanden. Boven de 7 graden is het juist verstandiger om met zomerbanden te rijden. Waar zit dat verschil hem nu precies in?
Profiel
Het eerste verschil is het profiel. De winterband heeft een compleet ander profiel dan de zomerband. Het grovere profiel en de speciale inkepingen, die lamellen genoemd worden, zijn daarin de grootste verschillen. Deze twee specifieke eigenschappen moeten ervoor zorgen dat je veel meer grip hebt op sneeuw en ijs, maar ook bij hagel of regen bij lage temperaturen. De zomerband heeft juist diepe groeven, die er in de zomer voor zorgen dat regenwater heel efficiënt afgevoerd kan worden en gevaarlijke slippartijen voorkomen worden.

Figuur 3: Het verschil in profiel tussen de winterband (links) en zomerband (rechts). De verschillen zijn duidelijk te zien! ©ProMobility
Bij winterbanden is het ook zo dat geadviseerd wordt om de profieldiepte minstens 4 mm te laten zijn. Is het minder dan 4 mm? Dan gaat ook een winterband zich gedragen als zomerband. Het is in Nederland wel toegestaan hiermee te door te rijden totdat ze 1,6 mm zijn, want ons land kent geen verplichting voor winterbanden. In bijvoorbeeld Duitsland zijn winterbanden verplicht, dus moet je profieldiepte ook meer dan 4 mm zijn!
Rubbersamenstelling
Het tweede verschil is het rubber waarvan de banden gemaakt zijn. De winterband is van zachter rubber gemaakt, zodat deze bij koud weer toch zacht blijft, waardoor de band als het ware aan het wegdek kan "kleven". Een zomerband wordt in de winter veel te hard, waardoor je grip verliest. Het omgekeerde geldt ook: in de zomer wordt een winterband juist veel te zacht, waardoor je ook weer grip verliest.

Figuur 4: Het verschil in de "zachtheid" van het rubber tussen de zomer- en winterband.
De praktijk
In de praktijk zien we dat het wisselen van banden grote voordelen heeft in zowel de zomer als de winter. Zo is de remweg in de winter op winterbanden beduidend korter dan op zomerbanden. Dat betekent dus dat je in noodsituaties eerder stil staat, wat soms het verschil kan betekenen tussen wel of geen botsing.

Figuur 5: Het verschil in remweg tussen de verschillende banden als er gereden wordt op een besneeuwde weg.

Figuur 6: Het verschil in remweg tussen de zomer- en winterband als het regent bij een temperatuur onder de 7 graden.
En all-season banden dan?
Een all-season band heeft kenmerken van zowel een zomer- als winterband, maar doet op beide terreinen wel concessies. Dat betekent dat ze in de zomer slechter presteren dan een zomerband en in de winter ook slechter presteren dan een winterband. In zowel de zomer als winter moet je dus je rijstijl alsnog aanpassen! Wel is het zo dat ze veiliger zijn dan met de "verkeerde" band rijden en het voordeel is natuurlijk dat je niet elk half jaar je banden hoeft te wisselen.

Figuur 7: De all-seasonband; er is duidelijk te zien dat de band eigenschappen van beide banden bezit.
Conclusie
Algemeen wordt geadviseerd om mensen die veel kilometers per jaar rijden (15.000 km of meer) te laten wisselen tussen zomer- en winterbanden, omdat dit de veiligheid echt ten goede komt. Zeker voor tripjes naar wintersportgebieden of het rijden tijdens winterse omstandigheden zijn winterbanden een must! Maar goed, zo vaak komt echt winterweer in ons land tegenwoordig niet voor... Daarom is het voor auto's waar minder mee gereden wordt, eventueel een tweede auto of een auto die mensen bijvoorbeeld laten staan met winters weer een prima optie om all-season banden erop te laten leggen. Hou echter altijd rekening met de tekortkomingen van dit soort banden.
