Actueel

Slippende treinen

Hazerswoude, Michel Looyenstein

Het is weer die tijd van het jaar: de bladeren vallen van de bomen. Op de grond, en op het spoor. En daar heeft het treinverkeer flink last van. Waarom zijn bladeren op het spoor eigenlijk zo'n probleem en wat is er aan te doen?

Treinen hebben ijzeren wielen en rijden op een ijzeren spoor. Dat is eigenlijk sinds de eerste trein in 1839 ging rijden niet veranderd. Het is een stevige verbinding die het enorme gewicht van de trein goed kan hebben. Maar er zijn ook wat nadelen. Staal op staal maakt nogal wat lawaai. Nog steeds, al zijn er in die kleine 200 jaar wel grote verbeteringen bedacht en uitgevoerd. En, staal op staal is nogal glad. Heel anders dan de banden van een auto, waarbij het stroeve rubber zorgt voor veel grip op de weg. Op zich hoeft die staal op staal overbrenging geen probleem te zijn; door de vorm van rails en wielen blijft de trein 'in het spoor' en het gewicht van de trein zorgt ervoor dat de wielen onder normale omstandigheden niet slippen. 

Meteren, Chris Biesheuvel

Meteren, Chris Biesheuvel

Herfst

Onder normale omstandigheden zijn er dus geen problemen. Maar in de herfst ontstaan die problemen wel. Door de vallende bladeren. Die bladeren -vaak ook nog erg nat- die op de rails terecht komen, worden daar plat gereden door de wielen van de trein. Ze vormen daardoor een hecht en heel glad laagje op de rails. En dan gaat het mis met die staal op staal verbinding. De treinen gaan slippen doordat de wielen geen grip meer hebben. dat gebeurt zowel bij het optrekken als bij het afremmen. Daardoor kunnen treinen soms moeilijker op snelheid komen, met vertragingen tot gevolg. En bij het afremmen glijden ze door. Er zijn gevallen bekend waarbij treinen deels voorbij het perron pas tot stilstand komen. Dat is onhandig en kan ook gevaarlijk zijn. 

Utrecht, Ab Donker

Utrecht, Ab Donker

Slijtage

Door dat doorslippen en doorglijden, slijten de treinwielen veel sneller dan onder normale omstandigheden. Wielen die bij het remmen een stuk glijden en dan weer een stuk rails zonder die gladde laag tegenkomen, slijten op één plek. En een rond wiel dat op één plek slijt, krijgt daar een plat vlak. En dat is niet alleen oncomfortabel als je in de trein zit (kedeng, kedeng..) maar leidt ook nog eens tot extra slijtage en beschadiging.

Amsterdam, Michel Looyenstein.pngAmsterdam, Michel Looyenstein

Maatregelen

NS en Prorail bestrijden de gladheid op het spoor op allerlei manieren. Zo wordt er extra blad geruimd langs het spoor in de meest bosrijke gebieden van ons land. Ook zijn er treinen die uitgerust zijn met een machine die een soort stroeve pasta spuiten op de rails waar ze over rijden. Op de foto hieronder zie je aan de zijkanten van het loopvlak van de spoorstaven een bruingrijs goedje; dat is de stroeve pasta. Daardoor worden de problemen kleiner, maar het ziet er niet naar uit dat ze ooit helemaal zullen verdwijnen. 

processed-E64856C4-BFD6-491A-BF2C-BCD7C9B7C680-1C021FAC-F5C4-44F7-9374-AA19E2828C58.jpeg

De komende dagen lijkt het wat droger te worden, maar op vrijwel alle dagen valt er regen of een bui. En er is ook nog eens voldoende wind om die natte bladeren het spoor op te kunnen blazen. 

vooruitzichten.png


20-11-2023 om 12:45 door Marc de Jong

Een moment geduld aub...
Een moment geduld aub...