Actueel

Last van een "winterdip"

De dagen worden korter, het regent regelmatig en de zon is soms ver te zoeken. Voor sommigen maakt dat niets uit, maar anderen krijgen hierdoor last van een zogeheten "winterdip". Hoe kan het toch dat je last hebt van dat slechte en donkere weer? We bespreken het in de blog!

Zonneschijn

Het is een gegeven dat, nu we dichterbij de winter komen, de dagen nog altijd steeds korter worden. De zon komt later op en gaat ook eerder weer onder. Op dit moment zijn de dagen al dusdanig kort dat zonsopkomst en zonsondergang bijna volledig binnen "werkuren" valt. Zit je dus tussen 9 en 5 op kantoor, dan valt bijna de hele werkdag binnen de periode met zonneschijn en dat is niet altijd even prettig. De kortste dag hebben we op 21 december en dan gaat ook de astronomische winter in. De dagen worden de komende maand dus nóg korter.

Daglengte_Zonsopkomst_ondergang_06.png

Emotie

Doordat de dagen korter worden, verandert er wat met onze biologische klok. Die biologische klok wordt gereguleerd door bepaalde hormonen die afhankelijk zijn van zonlicht. Er zijn twee belangrijke hormonen voor dit verhaal: cortisol en melatonine. Melatonine heeft effect op ons slaap-waak ritme en wordt bij afwezigheid van daglicht geproduceerd. Melatonine geeft ons lichaam eigenlijk het signaal dat het zich moet voorbereiden op de nacht. Je wordt daardoor slaperiger en krijgt minder energie. Daarnaast is er cortisol. Dit wordt gedurende de nacht aangemaakt en piekt in de ochtend. Dankzij cortisol, worden we weer wakker en neemt onze waakzaamheid toe.

Biologische_klok.png

De winterdip

Met het korter worden van de dagen, wordt er dus meer melatonine aangemaakt en houden we dat hormoon langer in ons lichaam. Hierdoor kunnen we ons dus slaperiger voelen en hebben we het idee dat we minder energie hebben. Dit is deels al de reden voor die winterdip.

Dan is er nog vitamine-D. Deze vitamine maken we aan met behulp van zonlicht en speelt een belangrijke rol in ons lichaam. Het heeft op veel dingen effect, waaronder ons immuunsysteem en hoe we ons voelen. Een tekort aan deze vitamine kan ervoor zorgen dat we sneller lusteloos of vermoeid zijn.

Meer melatonine en minder vitamine-D is dus niet goed voor hoe energiek we ons voelen. Het tekort aan vitamine-D is vaak ook te danken aan het feit dat men veel binnen zit wanneer het buiten licht is (tijdens werkuren). Men zit niet in zonlicht, maar kunstmatig licht. Daarnaast is het weer in de herfst of winter vaak ook niet bepaald goed te noemen: het regent regelmatig en bewolking overheerst het weerbeeld. Dankzij al die bewolking vangt ons lichaam nóg minder zonlicht en maken we ook minder vitamine-D aan. 

De samenwerking tussen meer melatonine, minder vitamine-D en het feit dat het weer soms écht niet meezit, kan er dus toe leiden dat we ons slechter voelen. Doordat dit vooral in de donkere dagen van het jaar speelt, noemen we dit ook wel een "winterdip". Het verschilt wel per persoon hoe sterk dit effect is. De één kan er bijna geen last van hebben en de ander merkt dit juist heel sterk. 

Wat kun je er zelf tegen doen?

Er zijn een aantal dingen dat je zelf kunt doen om je tijdens deze donkere dagen beter te voelen. Hieronder hebben we er een aantal opgesomd.

  1. Beweeg genoeg. Door in beweging te blijven, houden we ons lichaam wakker en kun je er juist meer energie van krijgen. Bewegen of sporten is ook goed voor je gemoedsstand, doordat het een hormoon genaamd endorfine aanmaakt en daardoor kun je je gelukkig of zelfs euforisch voelen.
  2. Pak wat zonlicht zodra het kan. Als je veel binnen zit voor je werk, is het aan te raden om tijdens de lunchpauze bijvoorbeeld even buiten een frisse neus te halen. Hierdoor vang je ook meer zonlicht en maak je meer vitamine-D aan. Dan moet het weer natuurlijk wel meezitten...
  3. Stel jezelf 's avonds niet teveel bloot aan kunstmatig licht. Hierdoor slaap je slechter en dat heeft natuurlijk ook geen positief effect op hoe je je voelt. Tip: veel smartphones of tablets hebben een blauwfilter. Zet deze 's avonds aan. Blauw licht houdt je namelijk wakker.
  4. Doe dingen waar je blij van wordt. Het klinkt vanzelfsprekend, maar soms wordt dat nog te weinig gedaan! Heb je bijvoorbeeld zin om te gaan knutselen of schilderen, ga ervoor! Wie weet komt er wel een meesterwerk uit!
  5. Mocht je je slecht voelen: praat erover. Krop het vooral niet op!

Tot slot: hou vol! De komende maand worden de dagen nog korter, maar vanaf 21 december gaan ze weer langer worden en raken we langzaam maar zeker die "winterdip" weer kwijt!


21-11-2020 om 12:00 door Brian Verhoeven

Een moment geduld aub...
Een moment geduld aub...