Vrijdagmiddag was het al een natte bedoening in Italië tijdens de eerste vrije training dit nieuwe raceweekend van de Formule 1. De regenbanden waren absoluut nodig en de zogenoemde slicks, ook wel droogweerbanden genoemd, zijn er niet aan te pas gekomen. De beelden van Spa 2021 zitten natuurlijk nog bij iedereen vers in het geheugen... Wordt het zo erg of valt het mee?
De Kwalificatie (vrijdag 17.00): nat en koud
Kijkend naar de weerkaart van vandaag, valt meteen op dat de meest actieve lagedrukgebieden te vinden zijn in het zuiden van Europa. Door een hogedrukgebied boven Scandinavië hebben wij hier nog te maken met rustig en droog weer, maar rond de Middellandse Zee zijn nu juist depressies te vinden! Ook Italië heeft hier dus mee te maken…
Figuur 1: De frontenkaart voor de vrijdag. Noord-Italië heeft nog te maken met het staartje van een occlusie die om een lagedrukgebied heen krult.
We zeiden het al, de eerste vrije training verliep vanmiddag nog behoorlijk nat en die nattigheid is later vanmiddag niet opeens verdwenen. Als we naar het actuele satellietbeeld kijken, zien we dat er een groot pakket bewolking boven Italië hangt. De zon komt er voorlopig niet aan te pas, waardoor de baan daar niet door gaat opdrogen. Bovendien is het met een graad of 13 erg koud voor deze tijd van het jaar. Het water zal dus ook niet snel verdampen.
Figuur 2: Een dik wolkenpakket boven een groot deel van Italië. De zon prikt hier niet zomaar doorheen.
Nu kan de baan nog wel opdrogen gedurende de kwalificatie, doordat er rondjes gereden worden en veel water door banden verplaatst wordt (ook wel te zien als de spray achter de auto’s), maar het blijft ook nog wel even doorspetteren qua regen daar! Op het verwachtte radarbeeld voor vanmiddag is te zien dat er nog steeds regen in de buurt zit en ik verwacht dan ook wel dat er af en toe nog wel wat regen uit gaat vallen.
Figuur 3: Het verwachtte radarbeeld vrijdagmiddag 17.00. Imola ligt bij de zwart/rode ster. Er zit dus nog steeds regen in de lucht.
Droogweerbanden lijken er hierdoor echt niet aan te pas te gaan komen, aangezien de baan steeds weer opnieuw nat geregend kan worden. Veel regen is het niet, maar waarschijnlijk wel net genoeg om de baan niet helemaal droog te krijgen. Het wordt hierdoor wel interessant om te kijken welk team zijn\haar auto op het juiste moment naar buiten stuurt, want tussen het gespetter door zal de baan het beste zijn! Kortom, een spectaculaire kwalificatie is bijna wel gegarandeerd.
De sprint race (zaterdag 16.30): Droger en warmer
Het lagedrukgebied wat vrijdag nog voor continu gespetter zorgde, is zaterdagmiddag richting het oosten verdwenen. Vanuit Frankrijk komt er echter een nieuwe depressie dichterbij, die wellicht opnieuw voor wat regen gaat zorgen!
Figuur 4: Even een korte pauze qua lagedrukgebieden boven Italië, maar nummer 2 dient zich alweer aan boven Frankrijk.
Als we echter ook het radarbeeld om 17.00 op zaterdag erbij pakken, zien we dat het nog niet bijster veel is wat er valt. Het meeste lijkt net om het circuit heen te vallen, maar het zou mij niet verbazen als er toch ook weer wat gedruppel komt tijdens de sprintrace. De meeste regen volgt echter pas later in de avond en nacht, dus komt voor de race eigenlijk net te laat.
Figuur 5: Het verwachtte radarbeeld bij aanvang van de sprint race. De meeste regen zit nog west van het circuit, maar misschien gaat er toch net wat gespetter vallen.
Al met al verwacht ik dus zaterdagmiddag tijdens de sprint race dus drogere condities, zeker omdat ook de zon er wat vaker bij gaat komen en de temperatuur een stuk hoger ligt: een graad of 21 á 22. Dit is een wereld van verschil met de 13 graden op de vrijdag, waardoor de baan waarschijnlijk sneller opdroogt tussen eventuele lichte buien door. Als er al wat regen valt, is het niet heel veel, maar als het net rond de sprint race valt zou het toch nog een spectaculaire paar rondjes kunnen opleveren!
De Hoofdrace (Zondag 15.00): opnieuw regen in aantocht!
Kijken we dan vooruit naar de race op zondag, waar uiteraard de meeste punten verdeeld gaan worden, zien we opnieuw een depressie boven Noord-Italië liggen. Er zullen rond een uur of 14.00 á 15.00 talrijke buien gaan ontstaan, waarvan er bijna zeker wel een paar het circuit gaan aandoen. Het verwachtte radarbeeld voor zondagmiddag geeft ook aan dat er een veel grotere kans is op regen tijdens de hoofdrace dan tijdens de sprintrace!
Figuur 6: Het verwachtte radarbeeld tegen het einde van de race op zondag. Dan zijn er dus veel buien ontstaan in de omgeving van het circuit. Regenrace gegarandeerd...?
Wat dat betreft zou de zondag dus door die buien ook weer een spectaculaire regenrace moeten kunnen opleveren. Het is geen aaneengesloten regengebied, zoals vrijdag wel het geval was, dus de condities zouden goed meerdere keren op de dag kunnen wisselen tussen een droge baan, natte baan en alles daar tussenin. Er is echter ook een kans dat alle buien net langs het circuit trekken, waardoor we toch een volledig droge race krijgen. Maar ik acht de kans toch echt veel groter dat het in ieder geval een keer gaat regenen tussendoor! De temperatuur ligt met een graad of 18 iets lager dan de dag ervoor en de zon schijnt ook nog wel even tussendoor, waardoor de baan makkelijker opdroogt dan tijdens de kwalificatie op vrijdag.
Wil je nou zelf kijken of er regen verwacht wordt rond Imola? Of de nieuwste verwachte radarbeelden bekijken? Check dan deze weerkaarten op onze website!