Herfstbladeren op het spoor kunnen voor heel wat vertraging zorgen. "In combinatie met regen zorgen de bladeren voor gladde sporen", legt Jeroen van der Salm van de NS uit. "Daardoor kunnen machinisten minder snel optrekken en moeten ze langzamer remmen, waardoor vertraging optreedt."
Ook kan er schade ontstaan aan de wielen of aan het spoor, als een wiel door de gladheid doorspint. En dat zorgt ook weer voor vertraging.
Speciale vloeistof
De NS werkt daarom samen met ProRail aan een mogelijke oplossing, die nu wordt getest op 58 treinen. "Er komen systemen onder de treinen die een speciale vloeistof op het spoor aanbrengen tijdens het rijden", vertelt Van der Salm.
"De vloeistof Wiel Rail Conditionering (WRC) zorgt er niet alleen voor dat de sporen minder glad worden, maar dempt ook geluid, waardoor mensen die langs het spoor wonen minder geluidsoverlast hebben."
Als het glad is, zet de NS ook al speciale treinen in die een speciale gel verspreiden, Sandite. Dat is een goedje van zand, metaaldeeltjes en aardappelzetmeel, waardoor sporen minder glad worden.
"Dit hielp al redelijk goed, maar werd vooral ingezet wanneer de gladheid al geconstateerd was. WRC wordt vooraf ingezet, waardoor de bladeren zich minder goed aan het spoor hechten."
Net zo glad als sneeuw
Een goede oplossing om gladde sporen tegen te gaan dus, maar herfstbladeren kunnen ook voor problemen op de weg zorgen. "Bladeren op de weg kunnen net zo glad worden als sneeuw", vertelt Edwin Abbring van het Safety Experience Center Rosmalen.
"Het is vooral in woonwijken heel gevaarlijk om hard te rijden als het nat is en er bladeren op de weg liggen. Je hoort vaak dat mensen maar 30 of 40 kilometer per uur rijden en dat het dan toch fout gaat", vertelt Abbring.
Tegensturen en een lagere snelheid kunnen je dan uit de slip halen. "Het is belangrijk dat bestuurders zich bewust worden van de gevaren."