Vanwege de huidige coronacrisis, vliegen minder mensen. Dat heeft gevolgen voor de kwaliteit van de weerwaarnemingen en vervolgens ook de weersverwachting. Toch is er al een oplossing voor bedacht.
Tot nu toe kende maart 2020 bijna een daling van 45% in wereldwijd commercieel vliegverkeer. Daarnaast zijn wereldwijd ongeveer 30% minder files. De vermindering in verkeer en files komt door de corona-maatregelen, die door veel landen zijn genomen om het verspreiden van het coronavirus te beperken. Het aantal vliegtuigen in de lucht begon eind januari al flink te dalen toen het virus voor het eerst drastisch begon te verspreiden in China.
Foto: Schiphol (Fyodor Borisov via Wikipedia)
Het grote voordeel van minder vliegverkeer en files is dat er minder uitstoot is. Dus is de lucht schoner. Tenminste, dat blijkt het geval te zijn uit de laatste onderzoek. Minder vliegverkeer betekent echter ook dat er minder weerwaarnemingen zijn.
Vliegtuigen zorgen bij iedere vlucht voor waarnemingen van de atmosfeer, zoals de temperatuur en de windsnelheid en -richting. Deze metingen worden op verschillende hoogtes in de atmosfeer (ook wel bovenlucht) door vliegtuigen gemeten en zijn van veel waarde voor meteorologen. Deze informatie wordt vooral gebruikt in de berekeningen door rekenmodellen in weercomputers. Daarmee worden betere weersverwachtingen gemaakt.
Nu er veel minder vliegtuigen vliegen, is er een substantiële hoeveelheid waarnemingen minder om mee te nemen in de verwachtingen. Een andere manier om de informatie van de bovenlucht te krijgen, is door het oplaten van weerballonnen en satellieten.
Foto: Weerballon (via Wikipedia)
Om weermodellen zinvolle berekeningen te laten doen, moeten de begintoestanden bekend zijn. Dus zijn de waarnemingen echt nodig om verwachtingen te kunnen maken. Omdat er minder vliegverkeer is, worden sinds 21 maart twee weerballonnen opgelaten per dag in plaats van een. Het KNMI is niet de enige weerdienst die nu meer weerballonnen oplaat. Ook de weerdiensten van bijvoorbeeld Finland, Hongarije en Zweden doen dit, om te zorgen dat de weersverwachtingen betrouwbaar blijven.
Het is niet de eerste keer dat het nodig is om extra weerballonnen de lucht in te sturen. Misschien herinner je je nog in 2010 de enorme vulkanische uitbarsting op IJsland. Toen was er voor enkele dagen geen vliegverkeer mogelijk en waren die extra ballonoplatingen ook nodig.
Met minder vliegverkeer, zie je ook bijna geen contrails meer. Bekijk maar eens deze foto's:
Foto: Cees Nieuwkerk (Breda)
Foto: Erica van Leeuwen-de Bruijn (Zoutelande)
Foto: Toon Boons (Berkel-Enschot)