Over Buienradar

Nieuwe website van Buienradar

Waarom is er een nieuwe mobiele website?

De afgelopen jaren zijn de regen- en andere weersverwachtingen van Buienradar sterk verbeterd en uitgebreid. We willen alle nieuwe mogelijkheden en verbeteringen ook mobiel beschikbaar maken. Daarbij is de nieuwe versie geschikt voor alle nieuwe formaten apparaten. De oude website was daar niet goed geschikt voor.

Ik kan niets meer terugvinden op de nieuwe website?

Alle Nederlandse weerkaarten en radars zijn nu gebundeld onder Nederland in de groene balk. Daarnaast zijn de relevante kaarten of radars in de tabjes direct boven of onder de Buienradar-kaart geplaatst op het startscherm. In de zoekbalk kunt u alle onderdelen van Buienradar terugvinden.Enkele veelgezochte onderdelen:
> De Pluim
via Nederland (in de groene balk) > Verwachtingen > De Pluim
> Weergrafieken
via Nederland > Actueel > Weergrafieken
> Buienradar afgelopen 3 en 24 uur
via Nederland > Neerslag > Buienradar terugkijken
> Onweerradar
via Nederland > Neerslag > Onweerradar
> Nu kaart en de weerstations
via Nederland > Actueel > Nu kaart en weerstations
> Actuele luchtvochtigheid
via Nederland > Gezondheid > Luchtvochtigheid

Handige overzichtspagina’s:
> Pagina met alle actuele weerkaarten

> Pagina met alle radars van Buienradar

Hoe kan ik mijn reactie geven op de nieuwe website?

Wij proberen alle reacties te lezen en zo veel mogelijk te voorzien van een antwoord. Al uw ervaringen en meningen worden namelijk zeer op prijs gesteld. De reacties helpen ons bij het verder doorontwikkelen van de nieuwe website. U kunt reageren via het contactformulier.

Ik erger me aan de advertenties op de site, kunnen jullie die verwijderen?

Voor het onderhoud en ontwikkeling van Buienradar is geld nodig. Vroeger waren de radarbeelden alleen via dure abonnementen beschikbaar. Buienradar is 10 jaar geleden gestart met het gratis beschikbaar maken van de radarbeelden voor iedereen. Dit werd en wordt mogelijk gemaakt door de advertenties die op de Buienradar worden getoond.

We vinden het wel belangrijk dat de advertenties zo min mogelijk overlast moeten veroorzaken voor de gebruikers en voor de website. Daarom hanteert Buienradar een streng advertentiebeleid en staan geen pop-ups of advertenties met geluid toe op Buienradar. Indien je een adblocker gebruikt, vragen we vriendelijk om voor Buienradar een uitzondering te maken. Wanneer je op de website van Buienradar bent, kun je de extensie openen (te vinden links of rechts van de browser zoekbalk) van de adblocker. Kies voor de optie ‘Uitschakelen voor deze website’ (AdBlock Pro) of ‘Blokkeer niets op pagina’s van dit domein’ (AdBlock) en sluit vervolgens het venster. De website van Buienradar toont advertenties waarmee we de Buienradar kunnen blijven onderhouden en doorontwikkelen. We blijven het strenge advertentiebeleid hanteren.

Schermafbeelding 2016-08-03 om 12.14.43

Problemen met de website met standaard browser op Android 4.0 en lager?

Gebruikers met een Android apparaat met Android 4.0 die de standaard browser van deze tablet of smartphone gebruiken, kunnen problemen ondervinden op Buienradar. We kijken daarvoor nog wel naar een oplossing. Wij adviseren deze mensen echter de browser Chrome of Firefox te gebruiken. De oude standaard Android browser wordt ook door Android zelf niet meer ondersteund. U kunt deze browsers vinden in de Play Store: Chrome en/of Firefox

 

Vragen over apps van Buienradar

Waarom laadt de radarkaart niet goed op mijn Android toestel?

We bleken inderdaad wat problemen te hebben met de server waar onze afbeeldingen op verwerkt worden.
Dit is nu verholpen, dus de radars zouden het nu weer goed moeten doen.

We merken dat sommige mensen op Android nog geen afbeeldingen doorkrijgen. Dit komt, omdat deze data nog in de cache (het geheugen) van de telefoon aanwezig is. Dit kun je wissen in je telefoon. Helaas slaan wij hier echter ook de favoriete plaatsen in op. Deze zul je dan helaas wel kwijt raken.

Je kunt de cache wissen door de volgende stappen te ondernemen:

– Ga naar de settings en vervolgens naar “app”/ “applicatiebeheer” en selecteer de “Buienradar” app
– Voor Android 5 en hoger: druk op “Opslagruimte” en vervolgens op “Gegevens wissen”
– Voor Android 4 en lager: druk op “Gegevens wissen”

Onze excuses voor het ongemak.

Wat kan ik proberen als de app niet werkt?

Vanwege de vele gebruikers en de vele verschillende toestellen kan het altijd zijn dat er iets niet helemaal goed gaat. Het volgende zou u kunnen proberen. Mocht dit niet helpen dan kunt u altijd contact met ons opnemen.

– Installeer de app opnieuw als deze niet goed opstart
– Het kan soms zijn dat er iets niet goed gaat omdat de app nog actief is in de achtergrond. Sluit deze ‘hard’ af en probeer het opnieuw
– Controleer altijd of u de laatste versie van onze app gebruikt. U kunt dit doen in de Apple Appstore of in de Google Playstore. Updaten zal in veel gevallen problemen verhelpen
– Heeft u de laatste update van uw mobiele operating system geinstalleerd? Controleer dit via de instellingen van uw telefoon.
– Heeft u een goede internetverbinding? Probeer het later nog eens als u 3G/4G of een snelle WIFI heeft.
– Heeft u locatiegegevens gedeeld? Voor een aantal functionaliteiten heeft Buienradar uw locatiegegevens nodig. Controleer of deze gedeeld worden.

(Android) Ik krijg foutmelding E4002

Er zijn veel verschillende soorten toestellen met Android. Enkele toestellen hebben niet voldoende interne capaciteit om de beelden goed te verwerken. U kunt proberen in het instellingen menu het schuifbalkje achter wolken kwaliteit naar de 2e van links verschuiven. Met een lagere kwaliteit van de regenbeelden kunnen die toestellen de verwerking wel aan.

Buienradar Plus opent niet op mijn (nieuwe) Android toestel

Wanneer u ingelogd bent met hetzelfde Play Store account als waarmee u Buienradar Plus heeft aangeschaft kunt u uw abonnement zolang deze actief is herstellen. Dit doet u door de Buienradar app op te starten en naar een functie te gaan die alleen voor Buienradar Plus geschikt is. Op dit moment zal het Buienradar Plus abonnement zich herstellen.

Ik weet mijn wachtwoord niet meer.

Indien u uw wachtwoord niet meer weet kunt u hier een nieuwe aanvragen.

Is het mogelijk om Buienradar Plus van Android naar Apple over te zetten of andersom?

Dit is niet mogelijk. Wel is het mogelijk om Buienradar Plus op 3 verschillende Apple toestellen te activeren. Voor Android geldt dat dit mogelijk is indien u hetzelfde Google Play account gebruikt.

Is het mogelijk om Buienradar Plus van Android naar Apple over te zetten of andersom?

Dit is niet mogelijk. Wel is het mogelijk om Buienradar Plus op 3 verschillende Apple toestellen te activeren. Voor Android geldt dat dit mogelijk is indien u hetzelfde Google Play account gebruikt.

Ik heb Buienradar Plus op 3 iOS toestellen toegevoegd. Kan ik een toestel ontkoppelen?

Dit is helaas niet mogelijk.

Hoe activeer ik Buienradar Plus op een ander Android toestel dat ik bezit

Dit kunt u doen door naar een onderdeel te gaan wat alleen voor Buienradar Plus geschikt is. Het abonnement zal zich vervolgens herstellen. Houd er wel rekening mee dat u op hetzelfde Google Play account ingelogd dient te zijn als waarmee u Buienradar Plus heeft aangeschaft.

Hoe activeer ik Buienradar Plus via mijn Apple ID

Dit gaat via Menu -> Buienradar Plus -> herstel (boven in beeld) -> ‘Herstel je abonnement via je Apple ID’.

Vragen over producten op Buienradar

Wat betekenen alle symbolen en parameters?

Dit kunt u zien in onze legenda.

Is er een probleem met uw voorkeurslocatie in ‘Mijn weer’?

U kunt uw voorkeurslocatie(s) instellen in het onderdeel Mijn weer in de groene balk. Hier kunt u met de groen knop ‘Locatie toevoegen’ meerdere voorkeurslocaties instellen. Eventueel kunt u ook locaties verwijderen door middel van het rode kruisje. Het kruisje staat achter een voorkeurslocatie.
Indien uw voorkeurslocatie ontbreekt in onze lijst, laat het ons weten via het contactformulier. We horen daarbij graag op welke manier u uw locatie zoekt. Bij voorbaat dank voor uw melding.

Waarom verdwijnt de markering van ‘Mijn weer’ steeds bij volgende bezoeken?

De markering van uw locatie(s) op de weerkaarten en radars wordt opgeslagen door middel van een cookie op uw computer, tablet of telefoon. Zodra u Buienradar opstart, leest de pagina de cookie uit en wordt de markering op een kaart of radar geplaatst. Een cookie voorkomt dat u moeten inloggen op Buienradar. Indien u geen cookies toestaat in uw browser of cookies dagelijks verwijdert uit uw browser, verliest u steeds deze locatiemarkering. U kunt als oplossing een uitzondering maken en de cookie van Buienradar niet verwijderen.

Waarom verschillen de 3-uurs en 24-uurs verwachtingen?

Het klopt inderdaad dat de 3-uurs en 24-uurs verwachtingen op sommige momenten niet overeenkomt. Dit heeft te maken met het gebruik van twee verschillende modellen. De 3-uurs verwachting maakt gebruik van het meest actuele radarbeeld en maakt op basis van dit radarbeeld de verwachting voor de komende 3 uur. Er kan geen rekening gehouden worden met het ontstaan of oplossen van buien. Het berekenen hiervan duurt simpelweg te lang, zo’n 5 uur. Dat gebeurt wel voor de 24-uurs verwachting, die gebruik maakt van een weermodel en elke 6 uur wordt geüpdatet. Nadeel van de 24-uurs verwachting dat het altijd gebruik maakt van 6 uur oude data. Op korte termijn is de 3-uurs verwachting over het algemeen een stuk betrouwbaarder en de 24-uurs verwachting kan op langere termijn een goede neerslagindicatie geven over de regenval in Nederland.

Hoe komt het dat de Buienradar soms geen regen toont, maar er wel regen valt?

De radarinstallaties, die in Nederland en omliggende landen staan opgesteld, zenden radargolven uit die weerkaatsen tegen neerslagdeeltjes. Op deze manier krijgt Buienradar een beeld met allerlei echo’s te zien. Indien de neerslagdeeltjes heel klein zijn (vooral bij motregen of fijne sneeuw), kunnen de uitgezonden radargolven deze neerslag wel eens missen. We zien dan geen neerslag op de Buienradar, maar er valt wel degelijk neerslag. Buienradar corrigeert dit in de Motregenradar en de Winterradar.
radar motregen

Hoe kan ik zien wat de intensiteit van de regenval is?

In de Buienradar staat de legenda rechtsonder. Door op deze knop te klikken, klapt de legenda uit. De kleur geeft de gemeten neerslagintensiteit weer in de eenheid millimeter per uur. De radarmetingen worden elke 5 minuten doorgegeven. Hierbij geeft de neerslagintensiteit de neerslag in millimeters weer die valt in 1 uur. Het betekent niet dat in die 5 minuten zoveel neerslag is gevallen.

Waarom toont de Buienradar soms regen in de actuele radarbeelden die vervolgens niet valt?

De radar meet de neerslag die vanaf grote hoogte naar beneden valt. Wanneer de onderste luchtlagen erg droog zijn, dus de luchtvochtigheid laag, kan het gebeuren dat de regen gedeeltelijk of zelfs helemaal verdampt voordat het de aarde bereikt. De radar meet dus de regen die op enige hoogte valt wel, maar de regen bereikt de grond niet. Het team van Buienradar probeert dit in voorkomende gevallen zo goed mogelijk te corrigeren.